Повернутись до звичного вигляду


Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Educational Era

Педагогічна преса

Управління освіти та науки Рівненської ОДА

Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (РОІППО)

Освітній навігатор

Рівненська МАН

Stats

Загальний форум

Вибрати дату в календаріВибрати дату в календарі

Страницы: Пред. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 32 След.
СЛУЖБА ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА, Тут будуть вміщуватись матеріали, що стосуються даної теми
 
Освітній омбудсмен: відсьогодні українська мова є обов’язковою у сфері надання освітніх послуг

Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням: https://www.unian.ua/society/ukrajinska-mova-vidsogodni-ukrajinska-mova-ye-obov-yazkovoyu-u-sferi-nadannya-osvitnih-poslug-nagolosiv-osvitniy-ombudsmen-novini-ukrajini-11287559.html

В Україні з 16 січня набули чинності норми закону про обслуговування споживачів українською мовою.




Відсьогодні українська мова є обов’язковою у сфері надання освітніх послуг / фото REUTERS


Відсьогодні в Україні державна мова є обов’язковою у сфері надання освітніх послуг.
Про це заявив освітній омбудсмен Сергій Горбачов на своїй сторінці у Facebook.
«З 16 січня 2021 року державна мова є обов’язковою у сфері надання освітніх послуг», - зазначив він, нагадавши, що сьогодні набула чинності стаття 30 закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», яка визначає застосування державної мови у сфері обслуговування споживачів.


Горбачов нагадав, що заклади освіти є юридичними особами, які надають освітні послуги.
За його словами, якщо раніше вимоги щодо використання української мови стосувалися переважно державних та комунальних закладів освіти, то стаття 30 даного закону визначає, що всі суб’єкти господарювання мають обслуговувати споживачів державною мовою.
У сфері освіти це стосуються закладів освіти, підприємств, установ та організацій всіх форм власності, фізичних осіб - підприємців, які надають освітні послуги.

Тобто, державною мовою має здійснюватися освіта будь-якого рівня та форм: очна, заочна, дистанційна, мережева, екстернатна, сімейна тощо, надаватися освітні послуги, навчання будь-якій професії, навчання через мережу Інтернет, телебачення/радіо і поштою.
Українською мовою зобов'язані користуватися під час надання освітніх послуг для здобуття усіх рівнів освіти:
  • 1) дошкільної, початкової, середньої, професійної (професійно-технічної), передвищої та вищої освіти, освіти для дорослих, в тому числі діяльність військових ліцеїв і академій, в'язничних шкіл тощо;
  • 2) для отримання додаткових знань і навичок, перепідготовки, підвищення кваліфікації, здобуття нової професії та самовдосконалення;
  • 3) освіта у сфері спорту та відпочинку, включаючи спортивне навчання та послуги професійних спортивних інструкторів, учителів, тренерів з різних видів спорту, діяльність таборів зі спортивного навчання, навчання плаванню, навчання бойовим мистецтвам, йозі тощо;
  • 4) освіта у сфері культури, що включає навчання мистецтвам, драмі та музиці, хореографії, театральному та образотворчому мистецтву в різноманітних школах, студіях, класах тощо; сюди належать послуги викладачів-піаністів та інше музичне навчання, діяльність шкіл з фотографії;
  • 5) діяльність шкіл підготовки водіїв транспортних засобів, що включає навчання водінню автомобілів, пілотуванню літальних апаратів, керуванню плавзасобів;
  • 6) інші види освіти: діяльність навчальних центрів, які пропонують послуги з підготовки з певних дисциплін, навчання комп'ютерній грамоті, релігійне навчання; навчання іноземних мов та навичкам спілкування, ораторському мистецтву, швидкісному читанню тощо; навчання домедичної допомоги та діям у надзвичайних ситуаціях;
  • 7) допоміжна діяльність у сфері освіти, надання послуг (крім навчальних), які підтримують освітній процес або системи, консультування з питань освіти та вибору освітніх напрямів, діяльність із проведення тестів та з оцінювання тестів, організацію програм обміну студентами.
Закон про обслуговування споживачів українською мовою
Як повідомляв УНІАН, в Україні з 16 січня набули чинності норми закону про обслуговування споживачів українською мовою.
Згідно зі статтею 30 закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної», всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, мають обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари й послуги українською мовою.
Проте, на прохання клієнта його обслуговування може здійснюватися іншою, прийнятною для сторін мовою. Ці вимоги поширюються як на підприємства, що працюють офлайн (наприклад, харчування, салони, магазини тощо), так і, наприклад, на інтернет-магазини.
Верховна Рада 25 квітня 2019 року ухвалила закон "Про забезпечення функціонування української мови як державної", статті якого впроваджуються поетапно.
1605971278-1368.jpg (151.47 КБ)
СЛУЖБА ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА, Тут будуть вміщуватись матеріали, що стосуються даної теми
 
Посібник "Живі письменники. Батькам"
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://www.facebook.com/Education.Ombudsman.Sergii.Gorbachov/posts/828937847679015
Вже стало практично "загальним місцем" твердження, що "діти не читають, сидять у смартфонах" тощо.
Але смак до читання та вміння розуміти гарні книжки не беруться нізвідки, це треба виховувати, допомагати дітям дізнатися про чудовий світ книги.
Саме для того, щоб допомогти дітям та батькам, створений посібник "Живі письменники. Батькам".
Що ж у цьому посібнику?
По-перше, це описи (анотації) 50 книжок сучасних українських письменників, які підібрані експертами.
По-друге - запитання для бесід - а це надзвичайно важливо, бо мало просто прочитати книжку, треба обов'язково її обговорити з дитиною!
По-третє - цікаві ідеї для спільної гри за мотивами прочитаних книжок.
По-четверте - коментарі психолога: бо є чимало ситуацій, які вимагають дуже делікатного та обережного підходу, щоб дитина почувалася у безпеці, дізнаючись про різне у житті.
І все це - у вільному доступі в електронному форматі.
А якщо хочете мати "тверду" книжку - у тексті на сайті НУШ за посиланням є вся необхідна інформація.
https://bit.ly/2JLmmWy
Гарного читання та цікавого дорослішання нашим дітям!
СЛУЖБА ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА, Тут будуть вміщуватись матеріали, що стосуються даної теми
 
ОСВІТНІЙ ОМБУДСМЕН: ЗА ДВА РОКИ ДІЇ АНТИБУЛІНГОВОГО ЗАКОНУ СУДИ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ РОЗГЛЯНУЛИ 618 СПРАВ ПРО ЦЬКУВАННЯ
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://www.facebook.com/Education.Ombudsman.Sergii.Gorbachov/posts/837664326806367?__tn__=%2CO*F
На особистісний розвиток дитини, її психоемоційний стан й те, яким дорослим вона стане в майбутньому, насамперед впливає освітнє середовище, в якому дитина навчається. Адже саме у школі вона проводить більшість свого часу. Тому важливо, щоб дитина ходила до школи із цікавістю, відчувала там себе потрібною та почувалася в безпеці. Такою, на мою думку, і є Нова українська школа, в якій я б із задоволенням навчався, якби був школярем. Але, оскільки час назад не повернути, тепер важливо, щоб за реформою НУШ могли здобувати освіту нові покоління учнів. Пояснюю, чому ця реформа така потрібна і як вона допомагає реалізувати права дитини в освітньому середовищі.
Але треба розуміти, що реформа - це складний, насичений та багатоспрямований суспільний процес, який включає питання змісту освіти, педагогічних кадрів, ставлення до учасників освітнього процесу, розуміння технологій та готовність їх впроваджувати. Є багато проблем та питань, які необхідно вирішувати, і таким чином рухати реформу.

НАВІЩО ПОТРІБНА РЕФОРМА НУШ?
Чимало освітян, педагогів та батьків і досі переконані, що саме набір інформації, фактів та понять і є тими основними, конкретними знаннями, які під час навчання у школі має здобути дитина. Таке розуміння знань й освітнього процесу заклалося в суспільній свідомості з радянських часів. На цьому побудовані й освітні програми: учня звикли навантажувати величезною кількістю інформації, подекуди - другорядної, яка далеко не завжди є потрібною у реальному житті і яку він просто зазубрює, а потім - дуже швидко забуває. В результаті частина дітей, а потім - дорослих людей, мають проблеми з аналізом та критичним осмисленням інформації, бо шкільні роки займається переважно зазубрюванням, якщо, звісно, такий беззмістовний та нецікавий навчальний процес взагалі не знищив бажання вчитися.
Реформа НУШ змінює ставлення до освіти. Вона зорієнтовує освіту на те, що у школі дитина має здобувати практичні знання й опановувати та розвивати навички, які знадобляться їй у житті. Дитина має розуміти, для чого навчається, як здобуті знання розширюють її можливості і як їх можна застосувати на практиці. Ігрові методи навчання під час занять, креативні завдання та проєкти, які виконують учні, те, що на уроках вони частіше, ніж у загальноосвітніх школах працюють в парах або групках допомагає розвивати навички й уміння брати на себе відповідальність, приймати рішення, взаємодіяти в команді тощо. Під час таких занять діти, власне, і розуміють, як вони можуть використати ці знання на практиці. Під час такої роботи й сам педагог зростає як професіонал. Бо, маючи академічну свободу, він може вільно обирати різні цікаві форми і методи навчання, креативити та дискутувати разом з дітьми.
Досить часто від людей, які не дуже розбираються в освіті, можна почути абсолютно фантастичні твердження, що, нібито, НУШ відмовляється від знань. Це - абсолютно некоректно, бо саме міцні і системні знання є безумовною базою життєвих компетентностей. Простіше кажучи: якщо головною метою старої школи було дати лише знання, то нова школа, приділяючи величезне значення системним та глибоким знанням, робить наступний крок - на основі цих знать формує корисні життєві компетентності. Інакше кажучи: без знань немає і не може бути компетентностей.
Докладно про те, як реформа НУШ змінює якість освіти - читайте на нашому сайті: https://bit.ly/3kHFfb8.
ЯК ПОВ’ЯЗАНІ ПРАВА ДИТИНИ І РЕФОРМА НУШ
Нова українська школа реалізує головне право дитини - право на безпечний та ефективний розвиток її здібностей у дружньому освітньому середовищі. Це відбувається не лише через те, що змінюється на краще зміст освіти, а й через те, що змінюється ставлення до дитини.
Ми вже давно повинні відмовитися від радянської моделі, яка ламає дитину ще коли вона тільки починає знайомитися зі школою. Для старої школи типово те, що з перших днів дитину залякують тим, що вона має сидіти на уроках тихо та покірно, піднімати руку, під час заняття лише мовчки слухати те, що розповідає вчитель, без права висловити власну думку, не одягатися до школи занадто яскраво, а ще краще - взагалі носити шкільну форму.
Тобто на дитину тиснуть і змушують поводитися так, як вимагає система. Потреби дитини зазвичай взагалі не враховуються, її право на власну думку та право робити помилки критикується. В таких умовах дитина позбавляється права вибору, права на самовираження, а це вбиває в ній ініціативність, самостійність та сміливість брати на себе відповідальність. І після цього батьки та педагоги ще дивуються, чому в старших класах дитина не має мотивації навчатися, чому їй не цікаво здобувати знання, чому вона боїться відповідальності та самостійності й не може знайти свій життєвий шлях.
Нова українська школа відкидає таку модель ставлення до учня. Вона враховує потреби дитини й спрямована на те, щоб поступово, але наполегливо формувати в дитини, а згодом - майбутньої дорослої людини відповідальність за своє життя та життя інших. Докладно про те, як НУШ формує з дитини відповідального дорослого, громадянина своєї країни й конкурентоспроможного працівника - на нашому сайті: https://bit.ly/3mGKPur.
Тому дуже важливо якомога ширше розповідати, що завдяки реформі НУШ вже є багато позитивних змін. Але для всіх нас - освітян, педагогів, батьків і, звичайно, самих учнів, які в новій школі можуть впливати на рішення, як зробити її кращою - не менш важливо розуміти, які ще є проблеми, що нам треба змінювати надалі, щоб дітям у школі було більш комфортно, і вони могли навчатися більш ефективно та розвивати свої здібності.
СЛУЖБА ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА, Тут будуть вміщуватись матеріали, що стосуються даної теми
 
Немає гаджетів, запис вчителя та відсутність онлайн-уроків: батьки українських школярів отримали відповіді на найважливіші питання 
Українським батькам школярів показали відповіді на важливі питання
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://breaking.znaj.ua/361803-nemaye-gadzhetiv-zapis-vchitelya-ta-vidsutnist-onlayn-urokiv-batki-ukrajinskih-shkolyariv-otrimali-vidpovidi-na-nayvazhlivishi-pitannya



В Україні другий семестр навчального року в більшості навчальних закладів стартував з дистанційного навчання. Так, з 8 по 24 січня включно всі навчальні заклади повинні забезпечувати освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання, крім тих, які зараз на канікули.

Через такі новини у батьків школярів з'явилася маса питань, які вимагають негайної і виразної відповіді.

До слова, дитячі садки та спеціальні заклади загальної середньої освіти, продовжують працювати в звичайному режимі з дотриманням протиепідемічних правил. Про це стало відомо завдяки публікації освітнього омбудсмена Сергія Горбачова у спільноті "Батьки SOS" в мережі Facebook.
"Дистанційне навчання - вже ні для кого не новина. Однак за результатами аналізу звернень до освітнього омбудсмена та моніторингу соціальних мереж ми зібрали чимало запитань, які виникли у батьків, і спробували відповісти на них, використовуючи матеріали зі звернень до служби освітнього омбудсмена, а також з відкритих джерел: сайту МОН, Департаменту освіти і науки міста Києва, батьківських груп у соціальних мережах тощо.:
- Як має бути організовано дистанційне навчання?
- Чи повинен учитель проводити онлайн-уроки і яка їх тривалість?
- Що робити, якщо вчитель та/або директор школи відмовляє у проведенні онлайн навчання, мотивуючи це тим, що у вчителів старі телефони та комп'ютери або вони взагалі відсутні.
- Що робити, якщо відсутні онлайн-уроки?
- Як оцінюватимуть учнів дистанційного навчання?
- Чи правомірно так зване навчання?
- Як має здійснюватися дистанційне навчання, якщо в сім'ї відсутній ноутбук (сучасний телефон) та/або швидкісний інтернет?
- Що робити, якщо при дистанційному навчанні вчитель спілкується російською мовою, хоча мова навчання в нашій школі (класі) українська?
- Чи можна учневі і батькам записувати онлайн урок з вчителькою? Та інші питання.
Також варто нагадати нашим читачам, що нещодавно українцям розповіли, на які зміни слід очікувати в школах і організації навчання в 2021 році. Нововведення також очікуються у шкільному харчуванні та підвищенні кваліфікації вчителів. У 2021 році буде розроблено Держстандарт базової освіти. Згідно з ним відбудеться реформа освіти для 5-9 класів.
СЛУЖБА ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА, Тут будуть вміщуватись матеріали, що стосуються даної теми
 
Освітній омбудсмен: ''Чи готові п’ятирічні діти до школи?''
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://eo.gov.ua/2020/12/04/chy-hotovi-p-iatyrichni-dity-do-shkoly/

У якому віці дітям найкраще розпочинати навчання у школі — це тема постійних дискусій  серед батьків, освітян, психологів та представників органів влади, які формують освітню політику в різних країнах світу. 
А питання, скільки років навчатися, вже не стоїть на порядку денному в більшості країн світу та Європи.
У країнах Європи здобуття повної загальної середньої освіти триває переважно 12 років (18 країн), у 17 країнах — 13 років, а у 2 країнах — 14. Такі дані наводяться в науково-аналітичній доповіді “Загальна середня освіта України в контексті освіти країн Європи: тривалість і структура”, яка підготовлена провідними науковцями Національної академії педагогічних наук України, Василем Кременем, Олександром Ляшенком та Оленою Локшиною.
У більшості країн Європи діти починають навчатися з 6 років (22 країни), з 7 років навчаються у 7 країнах. З 5 років розпочинають навчання в чотирьох країнах: Кіпр, Мальта, Англія та Туреччина, але там збільшена й тривалість навчання — до 13 років.
 В Ірландії та Північній Ірландії навчаються з 4 років, але тривалість навчання тут 15 та 14 років відповідно.
 У жодній країні, окрім Туреччини, молода людина не завершує здобуття повної загальної середньої освіти, не будучи повнолітньою (тобто — до 18 років).
Під час аналізу цієї таблиці необхідно враховувати, що країни Європи мають різну структуру та рівні освіти.
Наприклад, в Англії, де  діти починають відвідувати школу з  5 років, початкова школа має 2 етапи: 
  • ключовий етап 1 — з 5 до 7 років;
  • ключовий етап 2 — з 7 до 11 років.
Ключовий етап 1 не поширюється на наймолодших дітей шкільного віку. Тобто навчання, розвиток та догляд дітей, що прийшли до школи у 5 років, відбувається не за програмою ключового етапу, а за стандартом програми «Ранні роки», які є частиною Національного курикулуму (навчальної програми).
В основі стандарту «Ранні роки»— ігри та розваги, а умови перебування дитини у школі повинні бути максимально наближеними до домашніх, щоб дитина поступово адаптувалася до формату шкільного навчання 
Тобто фактично перший рік навчання в англійській школі відповідає дошкільному рівню української освіти. 
Але навіть у самій Англії точаться дискусії щодо цього питання. Наприклад, у звіті “Структура початкової освіти: «Англія та інші країни» https://bit.ly/39K7cM2 зазначається, що майже немає доказів, які підтверджують тези про зв’язок довшої початкової освіти (наприклад через більш ранній її початок) і вищих успіхів в подальшому. Також у звіті зазначають, що початковий вік, коли відвідувати  школу, є спірним питанням: прихильники дострокового початку навчання стверджують, що він підвищує стандарти; опоненти стверджують, що це може погіршити інші види досвіду та діяльності, які важливі для розвитку та навчання маленьких дітей.
 
ГОТОВНІСТЬ ДІТЕЙ 5 ТА 6 РОКІВ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ 
Сучасні психологи та нейропсихологи визначають готовність дитини до навчання у школі за певними критеріями, такими як: фізична готовність, психічна, моральна, вольова, мотиваційна та інтелектуальна готовність.
Українські науковці Макаренко С.І. та Пуресіна Н.О., використовуючи психологічні методики, досліджували відмінності психологічної готовності до навчання у школі дітей 5-річного й 6-річного віку
Наводимо результати цього дослідження:
Мотиваційна готовність
Дітей 6-річного віку навчання приваблює як серйозна змістовна діяльність, яка призводить до певного результату, важливого як для самої дитини, так і для дорослих, що її оточують. Діти 5-річного віку виявляють прагнення до школи тільки заради зовнішніх атрибутів (тобто їх приваблює саме приміщення школи, предмети шкільного інтер’єру тощо), що свідчить про їхню неготовність до навчання.
Інтелектуальна готовність:
Серед дітей, які брали участь у дослідженні, високий рівень інтелектуальної готовності до навчання у школі продемонстрували 73% 6-річок і лише 14 % дітей 5-річного віку. Середній рівень показали 27% дітей 6-и років, та 72% дітей 5 років. 14% 5-річок мали низьку інтелектуальну готовність до школи, натомість 6-річок із низьким рівнем інтелектуальної готовності дослідники не виявили взагалі.
Емоційно-вольова готовність
Діти 6-річного віку здатні зменшити імпульсивність реакцій і можуть тривалий час виконувати не дуже привабливе завдання. Діти ж 5-річного віку не мають вольової регуляції поведінки, що свідчить про їхню неготовність до навчання в школі.
Психологічна готовність:
Високий рівень цієї готовності показали 59% 6-річок, а серед 5-річок — лише 5% дітей. Середній рівень у 41% 6-річок та 76% 5-річок. Також 19% 5-річок продемонстрували низьку психологічну готовність. Натомість 6-річок із низьким рівнем психологічної готовності, як і у випадку з інтелектуальною, науковці не виявили.
Тобто серед дошкільників як 5-річного, так і 6-річного віку досить великий діапазон відмінностей психологічної готовності до навчання в школі. 
Як бачимо, результати дослідження показують, що діти 6-річного віку мають набагато більшу готовність до школи, ніж 5-річні.
Такої ж думки дотримуються багато українських психологів. Психологиня Світлана Ройз пояснює, що не лише 5-літки, а й навіть 6-річні не завжди готові до навчання у школі. Оскільки в них переважає ігрова мотивація, а не навчальна, вони ще не володіють уміннями витримувати розчарування чи виконувати завдання, які їм не подобаються, та не настільки готові бути частиною групи й усвідомлювати, що є певні правила, яких потрібно дотримуватися 
НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ РАННЬОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ
Останніми роками спостерігається масове раннє навчання дітей дошкільного віку. Дітей, вже починаючи з 3-4 років, батьки навчають читати, рахувати, а ще логіці, риториці, віддають на музичні гуртки або на приватні уроки до вчителя іноземної мови… Але, наприклад, вивчивши назви цифр від 1 до 10, дитина може промовляти їх, але рахувати не вміє. 
Міністерство освіти і науки України в Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти загалом застерігає педагогів дошкільної освіти від надмірної інтенсифікації інтелектуального розвитку дітей. Самі ж педагоги аргументують цю інтенсифікацію попитом батьків готувати дитину до навчання у школі. 
У МОН звертають увагу, що Державним стандартом початкової освіти навчання дитини писемному мовленню (читання, письмо) передбачається в початковій школі. 
Раннє навчання і розвиток дитини тісно пов’язані з її психологічними особливостями, адже у такому віці дитина ще не може усвідомлено навчатися. За дослідженням “Раннє навчання як психологічний чинник особистісного розвитку дитини” науковця А. А. Клименка, який проаналізував психологічні праці багатьох учених,  дитина не може ефективно засвоювати знання доти, доки її організм і, в першу чергу, її центральна нервова система не будуть готові до цього. 
Це ж дослідження науковця також показує, що  перевантаження, прискорення розвитку дитини може негативно впливати на неї.
Наслідки такої інтенсифікації можуть бути наступні:
  • із запізненням формуються важливі і необхідні для даного віку елементарно-природні навички (дитина не вміє зав’язувати шнурки, застібати ґудзики, різати хліб тощо);
  • порушується особистісний розвиток (затримується формування природних для даного віку компонентів особистісної зрілості, з’являються певні особистісні і поведінкові девіації (страхи, тривожність, нав’язливість тощо), надміру ранні й виражені соціальні страхи, часті захворювання, алергії, дизартрії, емоційні дисфункції тощо;
  • затримується формування навчальної мотивації, виникають різноманітні невротичні реакції, у т.ч. виявів і ознак дезадаптації, здатних переростати в стійкі риси особистості й «вивчену безпорадність».
 
ЯК ВИЗНАЧИТИ, ЧИ ГОТОВА ДИТИНА ЙТИ ДО ШКОЛИ?
Національним законодавством визначається, що початкова освіта здобувається, як правило, з шести років. (частина 4, стаття 12 Закону України “Про освіту” 
Тобто формулювання закону припускає певну варіативність — і коли саме дитині йти до школи, мають вирішити батьки. 
Що ж треба врахувати батькам, ухвалюючи це рішення, радить дитячий психолог Світлана Ройз:
Коли батьки обирають, у якому віці краще віддати дитину до школи — в 5,6 або 6 чи 7 років , їм варто поставити собі кілька наступних запитань та в їхньому контексті поспостерігати за дитиною. Запитайте себе:
  • Скільки часу ваша дитина може залишатися без мами?
  • Чи вважає дитина стосунки з батьками надійними? Якщо дитина відчуває себе у сім’ї в безпеці і має підтримку, вона зможе проявляти активність та допитливість.
  • Чи може дитина впоратися з напругою та розчаруванням? Наприклад, якщо дитина не отримує бажаного одразу, якщо у неї щось не вийшло, якщо дитина хотіла відповісти, а педагог запитав іншу дитину.
  • Чи готова дитина до спілкування з різними людьми, чи є у неї досвід взаємодії та спілкування з іншими?
  • Чи зможе дитина впоратися із напруженням, якщо вчитель не приділяє їй персонально увагу певний час. Адже вчитель не зможе приділяти весь свій час лише одній дитині.
  • Чи вміє дитина сприймати себе частиною групи? Тобто, приміром, чи розуміє вона, що коли вчитель звертається до всієї групи із проханням відкрити зошити, він звертається і до неї. Якщо дитина цього не розуміє, вона не відкриє зошит, поки до неї не звернуться персонально.
  • Чи просить дитина про допомогу в інших, чи впевнена вона, що їй допоможуть?
  • Коли дитина вчиться писати букви, якщо вона каже: “Я намалювала букву”, це означає, що в неї ігрова мотивація, а якщо говорить: “Я написала букву” — навчальна.
  • Наскільки батьки стримують або дозволяють дитині рухову активність, наскільки вона розкута у своїх рухах? Координація рухів та фізична активність пов’язані з вольовою та емоційною сферою дитини.
  • Чи є в дитини розпорядок дня? Це впливає на її вміння дотримуватися певних правил та на загальне відчуття безпеки.
  • Наскільки дитина вважає себе “хорошою просто так”
ГРА — ПРОВІДНИЙ ВИД ДІЯЛЬНОСТІ ДОШКІЛЬНИКА
Для дитини у віці до семи років провідним видом пізнавальної діяльності є гра.  Цей факт багаторазово підтверджений психолого-педагогічними дослідженями, оскільки саме у грі дитина цього віку гармонійно розвивається та розкриває свій потенціал.
Ще з давніх часів різні науковці стверджували про важливість та освітню цінність гри в житті не лише дитини. Популярною у психології та педагогіці є теорія гри німецького психолога Карла Гроса. Розглядаючи роль гри з педагогічної точки зору, психолог називає саме педагогічне заняття ігровою практикою за напрямом навчання дитини, яка формує поступовий і нетравматичний перехід дитини від свободи перших років життя до більш відповідальної навчальної роботи у школі.
В Інструктивно-методичних рекомендаціях МОН щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти йдеться про те, що саме в період від п’яти до шести (семи) років відбуваються цілісні зміни особистості дитини, під час провідної ігрової діяльності формується світогляд, засвоюються етичні норми та проявляються нові види діяльності, які дозволяють перейти дитині до нової стадії розвитку в іншій соціальній ситуації. Головним у старшому дошкільному віці є формування особистісних якостей дитини.
Базовим компонентом дошкільної освіти передбачається, що хоч дитина дошкільного віку набуває різних компетенцій і засвоює елементарні знання про себе й довкілля та моральні цінності в різних видах діяльності (руховій, образотворчій тощо), провідною для цього віку все одно залишається ігрова діяльність.
Оскільки саме гра є провідною діяльністю дитини до 7 років, реформа НУШ спонукала переглянути Державний стандарт початкової освіти і відповідно освітні програми та навчальні плани для початкової школи. Тому початкова освіта в рамках концепції Нової української школи поділяється на два цикли: 
  • адаптаційно-ігровий (1-2 класи)
  • основний (3-4 класи).
І під час першого циклу навчання у класі та поза його межами організовується за допомогою ігрових методів  Це, приміром, проведення у класі ранкових зустрічей, групових занять, які включають інтелектуальні ігри та вправи для об’єднання групи, обмін інформацією. Під час таких занять дитина водночас грається, навчається, розвиває необхідні навички та легше адаптується після дошкільного етапу до навчання у школі. 
5-річки та 6-річки — це дві абсолютно різні вікові групи дітей, робота з якими потребує різного підходу. Реформа НУШ передбачає навчання дітей віком від 6 (7)-и років. Для дітей 5-и років організувати шкільне навчання в ігровій формі проблематично. Це потребує не лише розробки спеціальних освітніх програм, пошуку нових підходів щодо  адаптації дітей, перекваліфікації вчителів початкових класів, а й переобладнання освітнього простору, який має відповідати віковим, психологічним, фізичним особливостям дитини.
СЛУЖБА ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА, Тут будуть вміщуватись матеріали, що стосуються даної теми
 
ЯК ВИКОРИСТАННЯ ПРИНЦИПІВ ПСИХОЛОГІЇ РОБИТЬ ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС БІЛЬШ ЕФЕКТИВНИМ. 
ДОСВІД ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://www.facebook.com/Education.Ombudsman.Sergii.Gorbachov/posts/849448628961270?__tn__=%2CO*F

Успішність навчання учнів та навчальної діяльності педагогів тісно пов'язана із здатністю людини до пізнання, її мотивацією, навичками соціальної взаємодії та вмінням спілкуватися. Тому, щоб ефективніше навчати учнів, дуже важливо, аби вчитель розумів 🔑 їхню мотивацію, природу формування та засвоєння знань, мікроклімат класу. А для цього педагог має володіти певними психологічними знаннями.
Коаліція з питань шкільної та освітньої психології за підтримки Американської психологічної асоціації (AПА) пропонує результати тривалої роботи - “20 принципів психології для викладання та навчання за системою PreK-12” 📕, щоб впровадити психологічну науку в освітню практику та зробити освітній процес продуктивнішим. Варто зазначити, що освітня система США використовує термін PreK-12 для позначення дошкільної та повної загальної середньої освіти (дошкільне виховання, початкова, середня або спеціальна освіта від 0 до 18 років). Це - абревіатура від Pre-Kindergarten, тобто - від дошкільної освіти до 12 класу.
Ознайомитися із психологічними принципами для викладання можна за посиланням: https://bit.ly/32vGDpC.
Ці принципи пояснюють, як учні думають та вчаться, що їх мотивує, чому соціальний фактор, міжособистісні взаємини та емоційний стан відіграють у навчанні важливу роль.
Також збірник 📕 містить поради для вчителів, як застосовувати їх на практиці, щоб краще розуміти своїх учнів, розвивати їхній потенціал, керувати класом, оцінювати освітній процес. Принципи будуть корисними й для адміністрації закладів освіти, шкільних психологів і батьків та допоможуть побудувати конструктивну взаємодію між учасниками освітнього процесу.
Ви дізнаєтеся:
💎 чому за успішне виконання легкого завдання варто хвалити не всіх учнів ❌🥇
💎 як допомогти учневі розвивати навички саморегуляції ⏰
💎 як заохочувати учнів до творчої діяльності та розвивати ⬆️ їхні творчі навички
💎 як підвищувати 🆙 внутрішню мотивацію учнів
Тому дуже радий, що за моєї підтримки та спільними зусиллями з НПА - Національна психологічна асоціація це корисне для педагогічних працівників надбання тепер доступне в перекладі українською мовою 🇺🇦 http://bit.ly/2KNxjHP .
СЛУЖБА ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА, Тут будуть вміщуватись матеріали, що стосуються даної теми
 
Державна служба якості освіти України отримала почесну відзнаку у сфері позашкільної освіти
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://www.kmu.gov.ua/news/derzhavna-sluzhba-yakosti-osviti-ukrayini-otrimala-pochesnu-vidznaku-u-sferi-pozashkilnoyi-osviti 

22 грудня 2020 р. Державна служба якості освіти України в особі Голови Руслана Гурака отримала почесну відзнаку за підготовку нормативно-правових документів у галузі позашкільної освіти «Партнерство – 2020».
«Питання якості позашкільної освіти є одним з пріоритетних напрямів діяльності Державної служби якості освіти України. Адже позашкілля – це ціннісна складова соціалізації та самореалізації кожної дитини. Василь Сухомлинський сказав: «Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, музики, малюнку, фантазії, творчості». Саме такий світ створюється невтомною працею працівників закладів позашкільної освіти», – зазначив Руслан Гурак у своєму виступі під час пресконференції «Позашкільна освіта–2020: десять перемог».
Протягом 2019-2020 років Служба за участі громадськості, зокрема представників Міжнародної асоціації позашкільної освіти, активно працювала над розробкою методичних рекомендацій, за допомогою яких колективи закладів позашкільної освіти проведуть самооцінювання освітніх та управлінських процесів і визначать власну стратегію забезпечення якості освіти.
Нагадаємо, що у грудні п.р. Державною службою якості освіти України затверджено Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
Змінено: Ірина Панчук - 14.01.2021 05:53:21
Пробне зовнішнє незалежне оцінювання в 2021 році, У цій темі будемо розміщувати актувальні повідомлення
 
19 січня завершується реєстрація на пробне ЗНО-2021

За матеріалами оригінального повідомлення сайту Львівського РЦОЯО: https://lv.testportal.gov.ua/

Учасник вважається зареєстрованим після зарахування оплати.
Рекомендуємо через 5 робочих днів після здійснення оплати перевірити її зарахування.
Пробне зовнішнє незалежне оцінювання в 2021 році, У цій темі будемо розміщувати актувальні повідомлення
 
ПРОБНЕ ЗНО 2021: ЯКІ ПРЕДМЕТИ НАЙБІЛЬШ ПОПУЛЯРНІ 
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпосиланням https://www.volynnews.com/news/all/probne-zno-2021-iaki-predmety-naybilsh-populiarni-sered-volynian/
 У Львівському РЦОЯО  озвучили предмети, які користуються найбільшою популярністю серед волинян, які зареєструвалися на пробне ЗНО.

Про це під час онлайн-конференції сьогодні, 15 січня, повідомив заступник директора Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти Андрій Миляник.

З його слів, перше місце у рейтингу найбільш популярних предметів, обраних волинянами для пробного тестування, займають українська мова та література, на другому – математика, а на третьому – англійська мова.

Для порівняння, у Львівській області серед учасників пробного ЗНО найпопулярнішим предметом є англійська мова.

«І у тому, і тому випадку є певна логіка, бо діти вибирають те, що нове, або ж обирають той предмет, який вони не можуть адекватно відтворити у домашніх умовах. До прикладу, це аудіювання з іноземних мов. Цього року реєстрація на пробне ЗНО коротша, ніж у минулі роки. До того ж, реєстрація повністю припала на час локдауну, тому питання інформування учасників та доступу до пробних тестів є дуже актуальним, зокрема, через те, що діти не відвідують навчання, і через школи їм доносити інформацію значно складніше», - зазначив Андрій Миляник.

З його слів, за станом на сьогодні на пробне ЗНО у Волинській області зареєструвалися 4 464 особи, 2 500 із них оплатили участь у тестуваннях.

Нагадаємо, реєстрація на пробне зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) розпочалася 5 січня і триватиме до 19 січня включно. Кожен учасник цього року зможе вибрати лише один предмет для проходження пробного ЗНО.

Вартість тестування у порівнянні з минулим роком підвищили. У Міносвіти це повʼязують зі зменшенням очікуваної кількості тестувань і збільшенням оплати праці педагогів. Вартість різнитиметься за регіонами й коливатиметься в межах від 195 до 255 гривень.

У 2021 році пробне зовнішнє незалежне оцінювання з української мови, української мови і літератури, історії України, математики, математики (завдання рівня стандарту), біології, географії, фізики, хімії, англійської, іспанської, німецької та французької мов відбудеться 10 квітня.

З огляду на епідеміологічні загрози у 2021 році кожний учасник чи учасниця зможе вибрати лише один предмет для проходження пробного ЗНО.
Probne-ZNO-2021.png (169.57 КБ)
ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ у 2021 році: ДПА у формі ЗНО у закладах ЗСО, ПТО, ВНЗ І-ІІ р.а., Тут будемо вміщувати важливі повідомлення, що стосуються цієї теми
 
Цього року учні 9-х класів складатимуть ДПА
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://osvita.ua/school/79303/


Інформація про начебто звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів 9-х класів або її проходження онлайн є недостовірною.
Про це йдеться у повідомленні Міністерстві освіти і науки.
У відомстві зазначають, що у 2020/21 навчальному році учні 9-х класів згідно з наказом МОН №1262 складатимуть державну підсумкову атестацію у закладі освіти в письмовій формі.
«Відповідно, інформація про звільнення від проходження ДПА учнів 9-х класів та/або її проходження онлайн є недостовірною. Крім того, твердження про ускладнення ДПА для учнів 9-х класів у 2020/21 навчальному році є необґрунтованим», - наголошують у Міністерстві освіти.
Завдання для проведення атестації в закладі освіти затверджуватиме керівник закладу освіти.
ПЕРЕЛІК
предметів, із яких у 2020/21 навчальному році проводиться державна підсумкова атестація учнів 9-х класів

1. Українська мова.
2. Математика.
3. Один із навчальних предметів зі списку (за рішенням педагогічної ради закладу освіти, затвердженим наказом керівника закладу освіти):
1) біологія, всесвітня історія, географія, зарубіжна література, іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова відповідно до освітньої програми закладу освіти), інформатика, історія України, основи правознавства, українська література, фізика, хімія - для учнів класів з українською мовою навчання, у яких не вивчається мова національної меншини чи корінного народу;
2) біологія, всесвітня історія, географія, література, іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова відповідно до освітньої програми закладу освіти), інформатика, інтегрований курс «Література», історія України, мова національної меншини, мова корінного народу, основи правознавства, українська література, фізика, хімія - для учнів класів з навчанням або вивченням мови національної меншини.
ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ у 2021 році: ДПА у формі ЗНО у закладах ЗСО, ПТО, ВНЗ І-ІІ р.а., Тут будемо вміщувати важливі повідомлення, що стосуються цієї теми
 
Особливості ЗНО-2021 з української: роз’яснення УЦОЯО
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://osvita.ua/test/76671/

На допомогу майбутнім учасникам зовнішнього оцінювання Український центр оцінювання якості освіти провів кілька вебінарів щодо особливостей сертифікаційних робіт з української мови та з української мови і літератури 2021 року.
У відеокоментарях висвітлено новації ЗНО з української й докладно проаналізовано виконання завдань демонстраційного тесту.
Нагадаємо, що випускники, які завершують у 2021 році здобуття повної загальної середньої освіти та/або планують вступати до закладів вищої освіти, матимуть можливість самостійно обирати, яку саме роботу виконуватимуть під час ЗНО:
  • сертифікаційну роботу з української мови, яка міститиме лише завдання з української мови, (39 завдань закритих форм з вибором відповіді або на встановлення відповідності та 1 завдання відкритої форми на надання розгорнутої письмової відповіді);
  • сертифікаційну роботу з української мови і літератури, яка міститиме як завдання з української мови, так і з української літератури (24 завдання з української літератури та 39 – з української мови закритих форм з вибором відповіді та на встановлення відповідності, а також 4 завдання з української мови відкритих форм з наданням письмової відповіді, зокрема 3 завдання, які передбачають надання короткої письмової відповіді, та 1 завдання, яке передбачає надання розгорнутої письмової відповіді).
Заступниця директора УЦОЯО Тетяна Вакуленко розповіла про загальні особливості зовнішнього незалежного оцінювання 2021 року та структуру сертифікаційних робіт з української мови та з української мови і літератури.
Експертка Українського центру оцінювання якості освіти Оксана Данилейко проаналізувала частину тесту з української мови (завдання з вибором однієї правильної відповіді та завдання на встановлення правильної відповідності).Оксана Данилейко прокоментувала виконання завдань з української мови на читання та аналіз тексту (завдання з вибором однієї правильної відповіді та завдання з короткою відкритою відповіддю) та власне висловлення (завдання з відкритою розгорнутою відповіддю).Оксана Данилейко пояснила особливості виконання частини з української літератури в сертифікаційній роботі 2021 року (завдання на вибір однієї правильної відповіді та завдання на встановлення правильної відповідності).
ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ у 2021 році: ДПА у формі ЗНО у закладах ЗСО, ПТО, ВНЗ І-ІІ р.а., Тут будемо вміщувати важливі повідомлення, що стосуються цієї теми
 
Хто має складати тести ЗНО у 2021 році
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://osvita.ua/test/advice/64557/

У 2021 році державну підсумкову атестацію у формі ЗНО проходитимуть випускники старшої школи, а також учні та студенти професійно-технічних і вищих закладів освіти, які цього року здобувають повну загальну середню освіту. Також зовнішнє оцінювання можуть складати випускники минулих років, які планують вступати на навчання до закладів вищої освіти.
Кожен зареєстрований учасник зовнішнього оцінювання має право скласти тести не більш ніж з п’яти навчальних предметів.
Випускники шкіл 2021 року, а також учні та студенти професійно-технічних і вищих закладів освіти, які у 2021 році здобувають повну загальну середню освіту, обов’язково складають ДПА у формі ЗНО з чотирьох навчальних предметів:
При складанні тесту з української мови та літератури учасники тестування отримають три оцінки: за частину тесту з української мови (за шкалою 100-200 балів), за весь тест з української мови та літератури (за шкалою 100-200 балів) та оцінку ДПА за шкалою 1-12 балів за виконання завдань з української мови.
При складанні будь-якого іншого тесту учасники отримають дві оцінки: оцінку ДПА за виконання всього тесту або його частини (для математики, іноземної та історії), а також оцінку за шкалою 100-200 балів за виконання всіх завдань відповідного тесту.
Оцінки за шкалою 100-200 балів будуть використовуватись для вступу до закладів вищої освіти України.
Також, для вступу до закладів вищої освіти випускники 2021 року можуть додатково обрати будь-який п’ятий предмет з переліку предметів ЗНО.
Випускники шкіл минулих років, які вступають до закладів вищої освіти, можуть скласти тести не більше ніж з 5-ти навчальних предметів на вибір: українська мова, українська мова і література, математика, історія України, англійська мова, іспанська мова, німецька мова, французька мова, біологія, географія, фізика, хімія.
Як відомо, реєстрація учасників зовнішнього незалежного оцінювання 2021 року триватиме з 1 лютого до 5 березня 2021 року.
ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ у 2021 році: ДПА у формі ЗНО у закладах ЗСО, ПТО, ВНЗ І-ІІ р.а., Тут будемо вміщувати важливі повідомлення, що стосуються цієї теми
 
ЗНО залишиться основним інструментом вступу, - Шкарлет
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://osvita.ua/test/79181/


Зовнішнє незалежне оцінювання було і залишається основним інструментом неупередженого доступу до закладів вищої освіти.
Про це в ефірі телеканалу НАШ сказав міністр освіти і науки Сергій Шкарлет.
За його словами, цього року зважаючи на епідемічну ситуацію є чотири варіанти проведення ЗНО — від проведення традиційного зовнішнього оцінювання до проведення ДПА в закладах освіти.
«Ніяких змін стосовно скасування ЗНО, відміни ЗНО, такого немає», - наголосив Шкарлет.
Водночас він зазначив, що в міністерстві є напрацювання щодо надання можливості вступу до вишів громадян, які закінчили навчання в школі ще до впровадження ЗНО.
Міністр повідомив, що наразі триває дискусія про те, щоб надати можливість людям, які мають трудовий стаж, вступити до вишів за результатами тестування, яке визначатиме спроможність такого вступника до навчання.
«Це буде ЗНО, але як наприклад IQ тест або EQ тест. Такі тести є сьогодні. Є система такого прийому і відбору в інших країнах світу», - сказав міністр освіти і науки.
ДИСТАНЦІЙНА РОБОТА. УРОКИ. Підготовка до ЗНО-2020, У цій темі будемо розміщувати актуальні питання, що стосуються даної теми
 
Дистанційна освіта: який міжнародний досвід може бути корисним українським школам
Матеріл читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://www.slovoidilo.ua/2020/10/26/pogljad/polityka/dystanczijna-osvita-yakyj-mizhnarodnyj-dosvid-mozhe-buty-korysnym-ukrayinskym-shkolam

Після канікул учні молодших класів повернуться до очних занять у школах. Водночас для старшокласників МОН та МОЗ готують змішаний формат навчання — залежно від зони карантину. У коментарі «Слово і діло» експерт у галузі освіти Микола Скиба відзначив, що Україна повинна орієнтуватися на досвід Естонії та співпрацювати із великими корпораціями для цифровізації освітнього процесу.
«Треба звертати увагу, передусім, на досвід ігрових форматів, бо це те, що діти найкраще сприймають. Через гру можна вивчати, як прості математичні дії, так і складні речі. Це включає дітей у процес. Така практика успішно застосовується у багатьох країнах – від Арабських Еміратів до США. Переважно, це, звісно, приватні школи та програми IB (International Bachelor), також є американські, британські програми. У Великій Британії діти починають ходити в школу з 4 років, там є Preschool, але також існують дуже цікаві підходи», — розповів Скиба.
Скиба відзначив, що епідемія пришвидшила цифровізацію освіти й це потребуватиме ретельної співпраці із корпораціями та компаніями.
«Останнім часом це було пов'язано з потребою використовувати технології, зокрема, і у дистанційному навчанні. Включаються великі компанії, освітні портали, які допомагають створювати контент та поширювати його за допомогою освітніх платформ. Наприклад, у Великій Британії до цього залучається BBC. Співпраця індивідуалізована й корисна і такий формат буде ставати все популярнішим, оскільки цифрова трансформація відбувається дуже швидко, тому технології стають невід’ємним інструментом. Зараз вже мова йде не просто про знання технологій, а про цифрову грамотність», — сказав Скиба.На думку експерта, Україна повинна орієнтуватися на досвід Естонії у процесі освітньої реформи відповідно до технічних можливостей сьогодення.
«Україна повинна орієнтуватися, щонайменше, на Естонію – там схожий бекграунд, і економічний, і ментальний. Не такий бюджет, як в тій же Британії чи Арабських Еміратах, скажімо, але водночас вони дуже багато уваги приділяють і освіті, і цифровізації. Естонія в цьому плані дуже послідовна з 1989 року», — сказав експерт.
ДИСТАНЦІЙНА РОБОТА. УРОКИ. Підготовка до ЗНО-2020, У цій темі будемо розміщувати актуальні питання, що стосуються даної теми
 
Навчальний рік в онлайні: про наслідки змін в освіті у період карантину
Матеріал читаємо нижче, або переходио за гіперпокликанням https://www.slovoidilo.ua/2021/01/15/kolonka/aleksandr-radchuk/suspilstvo/navchalnyj-rik-onlajni-pro-naslidky-zmin-osviti-period-karantynu

Україна розпочала рік із посилених карантинних обмежень, умови дотримання яких стосуються і закладів освіти. Зокрема, школи та виші знову працюють в умовах дистанційної освіти. Схоже, до реалій онлайн-навчання українцям доведеться призвичаїтися і у 2021-му: після роботи в такому «тимчасовому» режимі під час карантинного періоду навесні 2020-го, вже у вересні школярі та студенти розпочали заняття у «плановому» онлайн-режимі, або у «гібридному» варіанті.
Головне питання, яке постало щодо нових реалій онлайн-навчання, як саме такий підхід змінить якість української освіти ‒ на краще чи на гірше. І загалом, яких трансформацій зазнає вся система освіти в Україні.
Чи впоралася освітня галузь із попередніми викликами пандемії? І яких наслідків очікувати від умов навчання онлайн?
Головні зміни в освіті у 2020 році
Про те, що 21 століття внесе вагомі зміни у наше життя говорилося і писалося на різноманітних світових і національних платформах і ресурсах багато разів. З’явилися дослідження, на кшталт книги Ювала Харарі «21 урок для 21 століття», які визначили головні загрози для людства у найближчому майбутньому і застерігали від легковажного ставлення до глобальних проблем цивілізації. Однак COVID-19 яскраво продемонстрував, що всі застереження були марними, і вчитися жити і працювати по–новому людству довелося в режимі карантину.
Несподівана пандемія внесла свої корективи і в діяльність освітньої галузі. Освітянам довелося в авральному режимі налаштовувати навчальний процес з очної форми у дистанційну. Чого вдалося досягти
Незважаючи на нові виклики, пов’язані із пандемією, уряд України продовжив роботу з реалізації реформи «Нова українська школа»: затверджено новий Держстандарт базової середньої освіти, на основі якого вже розпочато розробку типових освітніх програм. Спільно з міжнародними партнерами розроблено курси, за допомогою яких вчителі можуть розвинути вміння навчати дистанційно, а завдяки «Всеукраїнській школі онлайн» учні 5-11 класів можуть у будь-який момент переглянути уроки. Також було ухвалено нове Положення про дистанційне навчання, яке мало би забезпечити якісну освіту в умовах карантинних обмежень. Попри карантин, ЗНО-2020 і вступна кампанія були проведені успішно.У 2020 році загалом виділено і освоєно понад 5,2 млрд грн субвенцій на розвиток шкільної інфраструктури, зокрема понад 55 млн грн на програму «Гідність дитини», завдяки якій облаштували теплі вбиральні у 100 школах 11-ти областей.
Понад 500 млн грн витрачено на дезінфекційні засоби для шкіл в умовах карантину, а субвенція у 400 мільйонів гривень забезпечила оновлення харчоблоків у їдальнях в межах реформи шкільного харчування. Дискусійним є рішення уряду виділити близько 600 млн грн на закупівлю шкільних автобусів для опорних шкіл – що, звісно, є необхідним кроком, проте в умовах карантину навряд чи можна назвати першочерговим.
         Чого чекати освітянам у 2021 році?
У Держбюджеті на 2021 рік Міністерством освіти і науки України передбачені видатки обсягом 139,5 млрд грн, що на 26,6 млрд грн більше, ніж торік. Переважно, ці кошти забезпечать збільшення заробітної плати, яке відбудеться у два етапи: з 1 січня на 20% та з 1 грудня 2021 року – на 8,4%.
Дещо збільшено державні субвенції на створення навчально-практичних центрів професійної освіти, на забезпечення загальної середньої освіти у рамках реформи «Нова українська школа», на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів». Також передбачено нову субвенцію обсягом в 1 млрд грн на заходи, спрямовані на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19 та її наслідками під час навчального процесу в закладах загальної середньої освіти.Проте у державному бюджеті зовсім не прописані кошти, які б забезпечили кращий захист педагогів та інших працівників навчальних закладів в умовах пандемії, не передбачено і фінансування за інтенсивність праці викладачів у режимі дистанційного навчання.
У профспілках працівників освіти і науки України зауважують на низку недоліків в організації трудового процесу для педагогів, на які слід звернути увагу уряду. Зокрема, для забезпечення вимог щодо фізичного дистанціювання у школах, спрямованих на мінімізацію контактування з іншими особами, більшість класів та груп здобувачів освіти, що перебувають у навчальних кабінетах та аудиторіях, потребують ділення на підгрупи – а це вимагає додаткових ставок для вчителів, викладачів, вихователів, а отже й збільшення обсягів фінансування принаймні на період карантинних заходів.
Крім того, організація освітнього процесу в умовах карантину має бути врегульована державними нормативно-правовими актами, а не локальними рішеннями закладів освіти, які не мають відповідного фінансового забезпечення.
Профспілка працівників освіти і науки України ще в серпні 2020 року наголошувала на потребі перегляду штатних нормативів, а саме збільшення кількості посад вихователів, медичних працівників, прибиральників приміщень, гардеробників, охоронників та встановлення працівникам закладів освіти фіксованої надбавки в розмірі 50% саме «у зв’язку з епідемічною ситуацією, викликаною коронавірусною хворобою». Ще однією виправданою вимогою профспілок було запровадження обов’язкового державного страхування на випадок захворювання на COVID-19 працівників закладів освіти та розроблення відповідного порядку його здійснення. Проте, як бачимо, жодна із зазначених вище вимог у Держбюджеті-2021 врахована не була.
Наслідки дистанційного навчання
На жаль, жодних ґрунтовних досліджень стосовно запровадження дистанційного навчання та життя громадян в умовах карантину в Україні ще не проводилось. Проте онлайн-опитування засвідчують, що у 55,53% шкіл дистанційне навчання було проблемою, оскільки вони раніше не мали такого досвіду, тому не були готові до навчання під час карантину, як і 47,5% викладачів, які раніше не використовували технології дистанційного навчання у своїй педагогічній діяльності.
Більшість викладачів не отримали жодних рекомендацій щодо методики проведення дистанційного навчання або навчання за допомогою освітніх онлайн-інструментів. Безумовно, для них стали б у пригоді поради щодо того, як пояснювати новий матеріал, давати зворотній зв’язок, тренувати навички, оцінювати прогрес та визначати тривалість уроків в умовах дистанційного навчання.
Користь чи нові виклики?
Кілька тез про те, чого більше ‒ користі чи шкоди від дистанційного навчання. Що можна використати як перевагу, а що треба було б вдосконалити.
Останні десятиліття засвідчують надзвичайну динаміку світових змін. Якщо наша держава не забезпечить рівний і якісний доступ усіх громадян до освіти, ми втратимо усі шанси дорівнятися до успішних і розвинених країн. І починати зрушення потрібно із вчителів, яких насамперед необхідно забезпечити відповідним обладнанням і вдома, і в навчальному закладі, а також можливостями опанування цифровими технологіями на постійній основі.
Адже світ рухається вперед, і вчителі мають мати належні навички і підтримку, аби рухатись разом із ним. Не можна відповідальний процес дистанційного навчання перекласти на плечі місцевих органів влади або на самі школи, можливості яких можуть дуже різнитися. В нашій країні є величезна кількість інституцій, які отримують державне фінансування, й мають всі можливості для розроблення навчальних матеріалів, методик та програмних засобів для будь-якої форми навчання, і дистанційного зокрема.
Держава повинна створити і рівні умови для отримання освітніх послуг, і стандарти освітнього середовища, яких повинні дотримуватися всі навчальні заклади. Впровадження дистанційного навчання і чітких стандартів стане в пригоді і тим категоріям учнів та студентів, які потребують дистанційної освіти постійно.
Це ті учні, які проживають на окупованих територіях або в сільській місцевості, де немає школи, або в школі немає фахівців певного профілю. Дистанційна освіта полегшить учням доступ до освіти в разі хвороби. Карантинні обмеження чітко продемонстрували потребу негайного запуску Національної освітньої електронної платформи, яка забезпечить безперервність і доступність освіти для всіх учасників процесу.
ДИСТАНЦІЙНА РОБОТА. УРОКИ. Підготовка до ЗНО-2020, У цій темі будемо розміщувати актуальні питання, що стосуються даної теми
 
Створено онлайн-курс «Стартуємо до успішної школи»
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://osvita.ua/school/78433/

На платформі онлайн-курсів Prometheus розпочалася реєстрація на курс «Стартуємо до успішної школи». Це перший із чотирьох курсів «30 кроків до нової української школи: навчаємо громадянина». Він розроблений у рамках програми підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа» і призначений для директорів, педагогів і батьків, які прагнуть виховати активних сучасних школярів.
Учасники курсу дізнаються про шляхи практичної реалізації нововведень Нової української школи з фокусом на демократизацію, розвиток громадянських компетентностей учнів і розбудову якісного, безпечного та комфортного шкільного середовища.
За словами координаторів програми «Демократична школа», пройшовши цикл курсів, слухачі зрозуміють, як згуртувати шкільний колектив, батьків і громаду заради кращої освіти для дітей, як розвивати школу, щоб вона стала успішною, як будувати уроки так, щоб вони були ефективними та цікавими для сучасної молоді.
«Керівники школи, учителі і батьки мають “прокачати” власні громадянські компетентності, а це і зміцнить їхню співпрацю, і сприятиме розвитку школи», – розповідає координаторка програми Христина Чушак.
«Наш курс – практичний, але не інструментальний. У його основі – формування ставлень і цінностей. Саме на них “нанизані” практичні вміння і знання», – підкреслює координатор онлайнового напрямку програми Андрій Донець.
Автори курсу зазначають, що його проходження дасть можливість учителям, батькам, адміністрації шкіл долучитися до побудови такого освітнього середовища, яке буде комфортним для всіх, сприятиме розвитку найважливіших компетенцій.
«Цей курс – можливість подивитися по-іншому на життя і функціонування школи, на тих, хто є в школі і навколо. Це можливість подумати про те, як школа може не травмувати, а створювати нову реальність у сучасному світі», – наголошує менеджер проєктів громадської організації Кременчуцький інформаційно-просвітницький центр «Європейський клуб» Альона Глазкова.
«Курс допоможе спільними зусиллями збудувати демократичну школу як основу демократичного суспільства», – додає завідувач Чернівецького методцентру закладів освіти Наталя Герасим.
Автори також зазначають, що унікальність курсів полягає в тому, що до них завжди можна повернутися через електронний посібник.
«А ще ці курси дають конкретні поради до дії. Наші курси – це відповідь на сучасні запити, на реалізацію сучасних освітніх реформ. Вони є підтримкою демократизації освіти», – підкреслює декан факультету історичної освіти Національного педуніверситету імені М. П. Драгоманова Тетяна Мелещенко.
Обсяг курсу – 30 годин (1 кредит ЄКТС). Він передбачає проходження 4 модулів (12 тем), які містять вправи для самостійного опрацювання, поради, приклади успішних практик українських шкіл і додаткові матеріали для ознайомлення.
За опрацювання кожної з тем курсу і виконання завдань користувачі матимуть цифрові відзнаки з описом навчальних результатів. Зібравши 22 відзнаки, користувач зможе отримати сертифікат про успішне завершення навчання
ДИСТАНЦІЙНА РОБОТА. УРОКИ. Підготовка до ЗНО-2020, У цій темі будемо розміщувати актуальні питання, що стосуються даної теми
 
Для учителів української як другої мови створили онлайн-курс
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://osvita.ua/school/79189/


Курс присвячений викладанню української в класах з навчанням мовами нацменшин
Педагогів запрошують безкоштовно пройти онлайн-курс «Викладання української в класах із навчанням мовами національних меншин», розроблений проєктом «Навчаємось разом» спільно зі студією онлайн-освіти EdEra.
Курс стане в пригоді вчителям, які хочуть опанувати нові стратегії викладання української мови як державної (другої), і тим, хто бажає стати наставником своїх колег.
Також матеріали курсу можуть бути цінними для освітніх управлінців, студентів педагогічних закладів вищої освіти та батьків.
За словами розробників курсу, знання мови є частиною життя кожної людини.
«Професійне ж завдання вчителів української мови та літератури не просте. А викладання української мови як другої – не просте в квадраті. Саме тому за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії, підтримки Міністерства освіти і науки України проєкт «Навчаємось разом» та студія онлайн-освіти EdEra створили цей курс», – зазначає керівник проєкту «Навчаємось разом» Арто Ваахтокарі.
Експерт курсу Ігор Хворостяний, радник з питань мови проєкту «Навчаємось разом»,  розповідає: «Під час створення курсу ми врахували найкращі здобутки світової педагогіки, проте зважали на можливість їх застосування саме в українських реаліях і на потужний досвід національної педагогіки».
У вступному відео керівник проєкту Арто Ваахтокарі, фін з походження, говорить чудовою українською мовою.
«Це приклад того, як людина (рідна мова якої навіть з іншої мовної сім’ї – угро-фінської) може вивчити українську впродовж кількох років, якщо методи навчання успішні. Це, мабуть, найкраща реклама для нашого курсу», – підкреслює Ігор Хворостяний.
Опрацювавши курс, його учасники отримають відповіді на питання, як створити сприятливе середовище для вивчення другої мови, які стратегії залучення учнів до виконання завдань обрати.
Також учасники дізнаються, якими є особливості вивчення української мови під час дистанційного навчання та як підтримувати учнів і створювати для них навчальні можливості.
Курс складений з 6 модулів і передбачає додаткові матеріали в зручному форматі, практичні завдання, тести. Усі, хто пройде його до кінця та складе фінальне тестування, отримають сертифікат (20 годин).
ДИСТАНЦІЙНА РОБОТА. УРОКИ. Підготовка до ЗНО-2020, У цій темі будемо розміщувати актуальні питання, що стосуються даної теми
 
Школи перевірять на якість дистанційного навчання
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://osvita.ua/school/79183/ 


В Україні проведуть моніторинг діяльності шкіл щодо якості освіти під час дистанційного навчання.
Про це повідомили в прес-службі Міністерства освіти і науки, посилаючись на слова міністра освіти Сергія Шкарлета в ефірі телеканалу «НАШ».
За словами міністра, проведення освітнього моніторингу, зокрема в частині дистанційного навчання, заплановано Державною службою якості освіти.
«Хочу підкреслити, що дистанційне навчання не зможе повністю замінити очну форму. Дистанційна освіта в усьому світі на сьогодні є рятівним елементом для того, щоб навчання було якісним. Однак вона є додатком до очної форми навчання як розширення власних можливостей набуття додаткових компетенцій», – сказав міністр.
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА ЯКОСТІ ОСВІТИ УКРАЇНИ, Тут будемо вміщувати актуальну інформацію з даної теми
 
03 лютого 2021 року відбудеться вебінар

 «Як у школі розбудувати систему забезпечення якості освіти: нові офіційні рекомендації»
Джерело: https://www.sqe.gov.ua/index.php/uk-ua/anonsy/1601-03-liutoho-2021-roku-vidbudetsia-vebinar-yak-u-shkoli-rozbuduvaty-systemu-zabezpechennia-iakosti-osvity-novi-ofitsiini-rekomendatsii
Питання, що розглядатиметься:
  • про методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти
  • про формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти
  • про оформлення положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти

Організатори заходу:
Державна служба якості освіти України, Цифрове видавництво МЦФЕР
Запрошені:
представники Державної служби якості освіти та її територіальних органів, керівники закладів дошкільної освіти, громадськість, медіа
Початок:
13:00 год.
Орієнтовна чисельність учасників:
необмежено
Для участі у вебінарі потрібно зареєструватися за посиланням: https://bit.ly/3ohQb0m
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА ЯКОСТІ ОСВІТИ УКРАЇНИ, Тут будемо вміщувати актуальну інформацію з даної теми
 
ЯКІСТЬ ОСВІТИ – СПІЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
Матеріал читаємо нижче, або переходимо за гіперпокликанням https://www.sqe.gov.ua/index.php/uk-ua/hovyny/1612-yakist-osvity-spilna-vidpovidalnist

12 січня 2021 року Державною службою якості освіти України спільно з управлінням Служби у Миколаївській області проведено стратегічну онлайн-сесію «Якість освіти – спільна відповідальність» за участі органів управління освітою територіальних одиниць.
Із вітальним словом виступила Алла Бондар, заступниця голови Служби, зазначивши, що успішний заклад освіти створюється спільними зусиллями засновника, директора, вчителів, мотивованих учнів і батьків, які об’єднані спільними цінностями і прагненням до розвитку.
Тетяна Голубченко, начальниця управління Служби у Миколаївській області, презентувала онлайн-кейс та звернула увагу на один із пріоритетних напрямів співробітництва, партнерства і взаємодії різних органів та установ у сфері освіти з питань якості освіти та якості освітньої діяльності, зокрема:
  • розвиток мережі закладів освіти;
  • створення в закладах освіти мотивуючого, інклюзивного, безпечного і комфортного середовища;
  • проведення моніторингів якості освіти;
  • інформаційний супровід впровадження процесів і процедур забезпечення якості освіти;
  • підвищення професійної компетентності педпрацівників;
  • забезпечення якості управлінських процесів.
Учасники заходу обговорили процеси, процедури та інструменти забезпечення якості освіти в громадах Миколаївської області, а також окреслили шляхи взаємодії з усіма стейкхолдерами задля підвищення якості освіти.
 
Страницы: Пред. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 32 След.