Повернутись до звичного вигляду


Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Educational Era

Педагогічна преса

Управління освіти та науки Рівненської ОДА

Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (РОІППО)

Освітній навігатор

Рівненська МАН

Stats

Загальний форум

Вибрати дату в календаріВибрати дату в календарі

Страницы: Пред. 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 32 След.
Вступна кампанія до вищих навчальнихї закладів України у 2020 році, Тут будемо вміщувати актуальні для цієї теми повідомлення
 
На допомогу абітурієнту: Дарія Маргіна, студентка 3 курсу спеціальності «Політологія», розповідає про навчання в КНУ ім. Шевченка
Перегляд відео доступний за посиланням: http://osvita.ua/consultations/the-school/75622/

Політологія. КНУ імені Тараса Шевченка
Новий гість проекту The School — студентка 3 курсу спеціальності «Політологія» у КНУ ім. Шевченка, Дарія Маргіна. Вона розповість, як знання з цієї спеціальності можна застосовувати в повсякденному житті, як поєднувати роботу і навчання та про варіанти працевлаштування для політологів.
Вступна кампанія до вищих навчальнихї закладів України у 2020 році, Тут будемо вміщувати актуальні для цієї теми повідомлення
 
Абітурієнти можуть перевірити правильність своїх даних в ЄДЕБО 


Цього року абітурієнти, які вступають до закладів вищої освіти, можуть завчасно перевірити відповідність даних в Єдиній державній електронній базі з питань освіти та документі про ПЗСО і сертифікаті ЗНО, про що повідомило державне підприємство «Інфоресурс».
Якщо між даними буде виявлена розбіжність, вступник не зможе створити власний електронний кабінет та подавати документи для вступної кампанії. Тому йому завчасно рекомендується перевірити правильність відповідних даних. В разі виявлення розбіжностей вступник повинен негайно звернутися до регіонального центру оцінювання якості освіти.
Вступна кампанія до вищих навчальнихї закладів України у 2020 році, Тут будемо вміщувати актуальні для цієї теми повідомлення
 
Рейтинговий відбір вступників у 2020 році


Вступ у вищі навчальні заклади у 2020 році регламентується чинними Умовами прийому до вищих навчальних закладів, що затверджені наказом Міністерства освіти і науки України № 1285 від 11 жовтня 2019 року.
Під час вступної кампанії 2020 року вступ абітурієнтів до закладів вищої освіти України для здобуття ступеня бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямування) відбуватиметься з урахуванням визначених вступником пріоритетностей заяв.
При цьому вступники можуть подати не більше п’яти заяв на місця державного та регіонального замовлення на відкриті та закриті (фіксовані) конкурсні пропозиції. Подання заяв на небюджетні конкурсні пропозиції (контракт) не обмежується.
Пріоритетність заяв
Кожній заяві вступник надає пріоритетність. Пріоритетність – це черговість заяв (від 1 до 5, де 1 є показником найбільш пріоритетної заяви), за якою визначається черговість розгляду заяви при вступі на бюджетні місця. Зазначена вступником пріоритетність заяв не може бути змінена після подання заяви. Заклад вищої освіти у власних правилах прийому може передбачати встановлення локальних пріоритетностей.
Пріоритетність застосовується під час зарахування на навчання для здобуття ступеня бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань) на основі повної загальної середньої освіти за державним або регіональним замовленням.
Правила формування рейтингового списку
Рейтинговий список вступників формується за категоріями в такій послідовності:
  • вступники, які мають право на зарахування за результатами співбесіди (тільки на основі повної загальної середньої освіти);
  • вступники, які мають право на зарахування за квотами (тільки на основі повної загальної середньої освіти);
  • вступники, які мають право на зарахування на загальних умовах.
Вступники, які мають право на зарахування за результатами співбесіди, впорядковуються у рейтинговому списку за алфавітом.
Рейтинговий список вступників, які мають право на зарахування за квотами та які мають право на зарахування на загальних умовах, впорядковується наступним чином:
  • спочатку за конкурсним балом — від більшого до меншого;
  • потім за пріоритетністю заяви від 1 до останньої;

  • Відповідно до правил прийому, абітурієнтами, які будуть рекомендовані для зарахування на навчання за кошти державного бюджету, стануть вступники, які на підставі сформованого рейтингу потраплять на місця державного замовлення у будь-якому навчальному закладі за будь-якою спеціальністю.
    При цьому рекомендація про зарахування абітурієнта на навчання буде надаватись за найвищим пріоритетом, а всі заяви абітурієнта з меншим пріоритетом у такому випадку будуть автоматично анулюватися, що дозволить звільнити списки рекомендованих і надасть можливість автоматично потрапити на бюджетні місця у рейтингових списках абітурієнтам з нижчими балами.
    Такі автоматичні коригування проводитимуться, доки в них буде необхідність, при цьому у абітурієнтів, які при кожному наступному автоматичному коригуванні списків вперше потраплятимуть на місця державного замовлення, також будуть скасовуватися заяви з нижчими пріоритетами.Варто зазначити, що якщо абітурієнт потрапляє на місце державного замовлення за спеціальністю з меншим пріоритетом, він не втрачатиме місце у рейтингу за спеціальністю з більш високим пріоритетом і може потрапити на бюджетну форму навчання на більш пріоритетну для себе спеціальність у випадку автоматичного звільнення місця. У такому випадку його заява з меншим пріоритетом також буде анульована, що автоматично надасть можливість потрапити у «бюджетний список» іншому за списком абітурієнту.
    Такі коригування рейтингових списків проводяться автоматично до того моменту, поки всі бюджетні місця за всіма спеціальностями у всіх вишах України не будуть заповнені і кожному з абітурієнтів (які матимуть найвищі рейтингові бали) не буде запропоновано тільки одне бюджетне місце за одним із пріоритетів.
    Наприклад, якщо абітурієнт рекомендований для зарахування на навчання за кошти державного бюджету на спеціальність за 3-м пріоритетом, то всі його заяви з меншими пріоритетами будуть анульовані. При цьому, при автоматичному коригуванні рейтингових списків абітурієнт може бути рекомендований на навчання за спеціальністю з вищим, 2-м пріоритетом, оскільки зі списків також будуть виключатися заяви інших абітурієнтів з нижчими для них пріоритетами. У такому випадку заява цього абітурієнта з 3-м пріоритетом також буде анульована, оскільки в процесі коригування списків він потрапить на місце державного замовлення у 2-му для себе пріоритеті. У такому випадку такий абітурієнт матиме вибір: вступити на бюджет за 2-м пріоритетом, або подавати документи на контракт за 1, 3, 4 або 5 пріоритетом.Публікація рейтингового списку та зарахування на навчання
    Після зазначеного коригування, що буде проведено автоматично, сформується кінцевий рейтинговий список за кожною спеціальністю у закладах вищої освіти, який має бути оприлюднений на сайті Вступ.ОСВІТА.UA не пізніше 12:00 години 27 серпня 2020 року.
    Таким чином, після 12-ї години 27 липня абітурієнти з найвищими балами отримають право вступу на бюджет тільки на одну з п’яти конкурсних пропозицій з найвищим пріоритетом і матимуть час до 18.00 31 серпня для подання оригіналів документів до вищого навчального закладу, де вони рекомендовані до зарахування.
    Абітурієнти, які з будь-яких причин до 18.00 31 серпня не подадуть оригінали документів до вищого навчального закладу, втрачатимуть право на зарахування (переведення) на навчання за кошти державного бюджету. При цьому вони зберігатимуть право вступу за контрактною формою навчання на будь-яку зі спеціальностей, на яку вони подавали заяву.
    Рекомендація на бюджет для вступника, який не виконав вимог для зарахування за державним замовленням (не подав оригіналидокументів у визначені строки) анулюється, а його місце надається іншому вступнику за правилами переведення на вакантні місця держзамовлення, що визначені у розділі XІI Умов прийому до вищих навчальних закладів.Зарахування вступників за державним або регіональним замовленням проводиться не пізніше 5 вересня 2020 року.
    Після зарахування абітурієнтів на бюджет розпочинається зарахування на навчання за кошти фізичних та юридичних осіб (контракт), що відбуватиметься в межах ліцензійного обсягу спеціальності відповідно до рейтингового бала абітурієнта. Порядок коригування списку рекомендованих до зарахування на місця за кошти фізичних та юридичних осіб (контракт) визначається Правилами прийому закладу вищої освіти.
    Переведення на вакантні місця державного, регіонального замовлення та на місця за рахунок цільових пільгових державних кредитів осіб, які зараховані на навчання за кошти фізичних та/або юридичних осіб на основі повної загальної середньої освіти відбувається не пізніше 15 вересня 2020 року.Надання рекомендацій до зарахування та оприлюднення списку рекомендованих для вступників, які вступають на місця за кошти фізичних та юридичних осіб (контракт) на відкриті та фіксовані (закриті) конкурсні пропозиції, здійснюється не раніше 6 вересня.
    Зарахування на навчання вступників за рахунок цільових пільгових державних кредитів та за кошти фізичних та юридичних осіб (контракт) відбувається не пізніше 30 вересня 2020 року.
Вступна кампанія до вищих навчальнихї закладів України у 2020 році, Тут будемо вміщувати актуальні для цієї теми повідомлення
 
Що таке «відкрита» конкурсна пропозиція (широкий конкурс)


Для розподілу державного замовлення використовуються два методи. Відповідно, конкурсні пропозиції закладів вищої освіти можуть бути «Відкритими» та «Фіксованими» (закритими).
У закритих конкурсних пропозиціях кількість місць державного замовлення заздалегідь визначена і надається вступникам з найкращими балами, які подали заяву саме на цю конкурсну пропозицію. За відкритими конкурсними пропозиціями бюджетне місце також надається вступникам з найкращими конкурсними балами, але конкурс проводиться одночасно серед усіх вступників в усіх закладах вищої освіти за певною спеціальністю.
Розподіл абітурієнтів за відкритими конкурсними пропозиціями називається «адресне розміщення державного замовлення». Це розподіл бюджетних місць не серед закладів освіти, а серед найкращих вступників. Тому тут працює принцип конкуренції навчальних закладів за найкращого вступника та, відповідно, за надані навчальному закладу бюджетні місця.
При цьому «Відкрита» конкурсна пропозиція певного закладу вищої освіти не має фіксованого обсягу місць державного замовлення, а має тільки максимально можливий обсяг місць державного замовлення. Це означає, що кількість абітурієнтів зарахованих на бюджет може бути меншою ніж визначений максимальний обсяг державного замовлення. Також, сума максимального обсягу державного замовлення на всіх відкритих конкурсних пропозиціях з певної спеціальності завжди більша, ніж фактична надана кількість бюджетних місць для цієї спеціальності.
Наприклад, загальний максимальний обсяг місць державного замовлення за відкритими конкурсними пропозиціями в усіх навчальних закладах на спеціальність «Право» може дорівнювати 100, а визначена Кабінетом Міністрів України кількість місць державного замовлення на спеціальність «Право» за відкритими конкурсними пропозиціями тільки 50. Це означає, що на спеціальність «Право» за відкритими конкурсними пропозиціями на бюджет буде прийнято тільки 50 осіб, хоча максимальний сумарний обсяг держзамовлення на всіх конкурсних пропозиціях складає 100.
Припустимо таку ситуацію: є чотири навчальних заклади із відкритими конкурсними пропозиціями на спеціальність «Право». На кожній з чотирьох конкурсних пропозицій у цих навчальних закладах встановлено максимальний обсяг держзамовлення на рівні 25 місць, тобто всього максимальний обсяг 100 місць. Загальна кількість бюджетних місць виділена на спеціальність «Право» у цих навчальних закладах — 50. Кількість вступників, які подали заяви на ці конкурсні пропозиції — 1000.
У цій ситуації на спеціальність «Право» на бюджет будуть зараховані 50 осіб з найвищим конкурсним балом серед усієї 1000 абітурієнтів. При цьому, ці 50 осіб отримають державні місця на спеціальності «Право» відповідно до їх заяв та визначених пріоритетів цих заяв.
Тобто, якщо у чотирьох навчальних закладах однаковий максимальний обсяг державного замовлення за відкритими конкурсними пропозиціями на спеціальність «Право» і він дорівнює 25 (в такому випадку загальний обсяг дорівнює 100 місць), то, незважаючи на загальний обсяг у 100 місць, на ці чотири спеціальності може бути зараховано тільки 50 осіб (максимальний обсяг бюджетних місць).
Це означає, що якщо до першого навчального закладу подали заяви 25 осіб із найвищими балами, то вони будуть зараховані на бюджет до цього навчального закладу, а на інші три конкурсні пропозиції за спеціальністю «Право» у інших навчальних закладах залишиться тільки 25 бюджетних місць, які також будуть розподілені серед найкращих вступників відповідно до поданих заяв. Тому, після проведення конкурсного відбору максимальний обсяг держзамовлення за останніми трьома конкурсними пропозиціями буде невиконаний і до цих навчальних закладів буде зараховано на бюджет менше осіб, ніж вказаний максимальний обсяг державного замовлення. Наприклад, ситуація може скластися так, що до першого навчального закладу на бюджет буде зараховано 25 осіб, до другого 15, до третього 7, а до четвертого тільки 3 вступника (загальна кількість 50 осіб).Також може вниникнути ситуація, коли до першого навчального закладу подадуть заяви 500 осіб серед яких 27 осіб будуть із найвищими конкурсними балами серед усіх абітурієнтів, але максимальний обсяг держзамовлення у цьому навчальному закладі складає тільки 25 осіб. У такому випадку два абітурієнти з найнижчими балами не будуть зараховані на бюджет до цього навчального закладу. При цьому, вони будуть зараховані до одного з трьох інших навчальних закладів тільки у тому випадку, якщо подавали до них заяви про вступ з іншими пріоритетами. Якщо ж ці два абітурієнти подавали заяви тільки у перший навчальний заклад, то вони не отримають бюджетного місця, оскільки у них не вистачить балів для вступу саме у перший навчальний заклад.
Іншими словами: за відкритими конкурсними пропозиціями бюджетні місця отримують ті абітурієнти, які мають накращий конкурсний бал серед усіх абітурінтів, які подали заяви на відкриті конкурсні пропозиції з певної спеціальністі в усіх закладах вищої освіти, але з цього списку найкращих також виключаються абітурієнти, які не потрапили на бюджетні місця через те, що їм не вистачило максимального обсягу державного замовлення на певній конкурсній пропозиції. При адресному розміщенні державного замовлення можуть бути конкурсні пропозиції з повністю виконаним максимальним обсягом державного замовлення та обов’язково є конкурсні пропозиції з невиконаним державним замовленням, оскільки максимальний сумарний обсяг державного замовлення за відкритими конкурсними пропозиціями завжди більший, ніж кількість бюджетних місць, яка буде надана всім навчальним закладам за певною спеціальністю. Таким чином застосовується принцип конкуренції навчальних закладів за бюджетні місця та абітурієнта.
Вступна кампанія до вищих навчальнихї закладів України у 2020 році, Тут будемо вміщувати актуальні для цієї теми повідомлення
 
Що робити вступнику у разі помилки в документах


У разі виявлення помилок у документах необхідно звернутись до сервісу підтримки е-кабінетів.

Вступникам, які не можуть зареєструвати особистий електронний кабінет через помилки у документах про повну загальну середню освіту, необхідно звернутись до сервісу підтримки електронних кабінетів вступників.
Про це повідомили в Міністерстві освіти і науки, з посиланням на відповідний лист освітнього відомства.
Зокрема, вступнику необхідно надіслати лист на електронну пошту ez@inforesurs.gov.ua.
Листи мають містити:
  • тему «Помилка при реєстрації П3.3.1» – при помилці «П3.3.1 Помилка при реєстрації: в даних вступника, що містяться в ЄДЕБО, є розбіжності в даті народження, вказаними в документі про ПЗСО та сертифікаті ЗНО»;
  • тему «Помилка при реєстрації П3.3.2» – при помилці «П3.3.2 Помилка при реєстрації: в даних вступника, що містяться в ЄДЕБО, є розбіжності в ПІБ, вказаними в документі про ПЗСО та сертифікаті ЗНО».

  • До листа необхідно додати: сканкопії (фото) свідоцтва/атестата про ПЗСО (з ПІБ, серією, номером, датою видачі), сертифіката (з ПІБ, номером, піном, роком видачі), паспорта (з ПІБ, серією, номером, датою видачі, терміном дії (для ID-паспорта)), скріншоти з помилкою.
    У разі виявлення вказаних вище помилок, їхнє тимчасове виправлення здійснює ДП «Інфоресурс» без необхідності негайної заміни документа (виготовлення дубліката) – це дасть можливість вступникам подати електронні заяви.
    Виготовлення дублікатів повинно бути здійснено не пізніше 1 листопада 2020 року.

Вступна кампанія до вищих навчальнихї закладів України у 2020 році, Тут будемо вміщувати актуальні для цієї теми повідомлення
 
Вступ 2020: тестування ЄДЕБО пройшло успішно, більш як 15 тис. вступників взяли участь у створенні тестових е-кабінетів

30 липня о 22:00, завершилось тестування електронних кабінетів вступників на сайті

 ДП “Інфоресурс”. Протягом двох днів майбутні бакалаври створили 12 тис. 828 тестових е-кабінетів, із яких активували 12 821 і спробували подати через них 9 191 заяву на вступ. Магістри, які цього року вперше подають заяви до вишів в електронній формі, теж ознайомились із роботою своїх е-кабінетів було створено 2 тис. 305 кабінетів, із них активовано 2 тис. 304, подано заяв — 1 тис. 828. Усі тестові кабінети та заяви будуть видалені з системи до кінця сьогоднішнього дня — повідомили в ДП “Інфоресурс”.

“Перевірка роботи системи вступу напередодні її офіційного старту є важливим елементом підготовки, ми перевіряємо, як система справляється з навантаженням, чи всі алгоритми працюють добре. Вступники тим часом можуть ознайомитись із інтерфейсом кабінету та технологією подання заяв”, — зазначила директорка ДП “Інфоресурс” Оксана Бєлік.
Реєстрація електронних кабінетів почнеться вже завтра, 1 серпня о 10:00, і буде тривати до моменту завершення подання заяв. 
Звертаємо увагу. Під час реєстрації електронного кабінету на основі ПЗСО вступник вказує: 

  • номер, PIN-код та рік отримання сертифіката ЗНО; (цьогоріч абітурієнти мають право подавати сертифікати ЗНО за різні роки: 2018, 2019 та 2020 з усіх предметів та за 2017 з усіх, крім іноземних мов. Сертифікати різних років можна комбінувати);

  • серію та номер документа про повну загальну середню освіту;

  • середній бал додатка до документа про ПЗСО.
Нагадаємо, на сайті МОН розміщені інструкції та відеороз'яснення

 щодо того, як створити електронний кабінет і подати через нього заяви на вступ до закладів вищої освіти. Подача заяв на вступ розпочнеться з 5 серпня — для магістрів, з 13 серпня — для бакалаврів. 
Вступна кампанія до вищих навчальнихї закладів України у 2020 році, Тут будемо вміщувати актуальні для цієї теми повідомлення
 
Вступникам, які не можуть зареєструвати е-кабінет через помилки у документах, не потрібно отримувати їхні дублікати

Вступникам, які не можуть зареєструвати особистий електронний кабінет через помилки у документах про повну загальну середню освіту, необхідно звернутись до сервісу підтримки електронних кабінетів вступників (забезпечується технічним адміністратором ЄДЕБО ДП “Інфоресурс”), надіславши на електронну пошту ez@inforesurs.gov.ua відповідного електронного листа.
Листи мають містити:
  • тему “Помилка при реєстрації П3.3.1” – при помилці “П3.3.1 Помилка при реєстрації: в даних вступника, що містяться в ЄДЕБО, є розбіжності в даті народження, вказаними в документі про ПЗСО та сертифікаті ЗНО”;
  • тему “Помилка при реєстрації П3.3.2” – при помилці “П3.3.2 Помилка при реєстрації: в даних вступника, що містяться в ЄДЕБО, є розбіжності в ПІБ, вказаними в документі про ПЗСО та сертифікаті ЗНО”.
До листа необхідно додати: сканкопії (фото) свідоцтва/атестата про ПЗСО (з ПІБ, серією, номером, датою видачі), сертифіката (з ПІБ, номером, піном, роком видачі), паспорта (з ПІБ, серією, номером, датою видачі, терміном дії (для ID-паспорта)), скріншоти з помилкою.
У разі виявлення вказаних вище помилок, їхнє тимчасове виправлення здійснює ДП “Інфоресурс” без необхідності негайної заміни документа (виготовлення дубліката) – це дасть можливість вступникам подати електронні заяви. Виготовлення дублікатів повинно бути здійснено не пізніше 1 листопада 2020 року.
Відповідний лист МОН направлено до керівників закладів вищої та фахової передвищої освіти та керівників департаментів/управлінь освіти і науки обласних та Київської міської державних адміністрацій.
Нагадаємо, МОН надало інструкції, як правильно розрахувати середній бал атестата для подання заяви на вступ до вишу – як в електронному, так і в паперовому вигляді.
Вступна кампанія до вищих навчальнихї закладів України у 2020 році, Тут будемо вміщувати актуальні для цієї теми повідомлення
 
За перші 4 доби вступу-2020 створено понад 110 тис. е-кабінетів бакалаврів


Протягом перших чотирьох діб активної фази вступної кампанії створено 110 тис. 237 е-кабінетів майбутніх бакалаврів, з яких активовано 110 тис. 211. Найбільше електронних кабінетів створено у Києві, Дніпропетровській та Львівській областях. Найменше кабінетів зареєстровано в Чернівецькій, Луганській та Тернопільській областях – такі дані подає ДП “Інфоресурс”.
“39 тис. 337 е-кабінетів бакалавра створили у перший день реєстрації, 1 серпня. Цього року в перший день реєстрації створено на 3 тисячі більше таких е-кабінетів, ніж торік. Наступного дня, у неділю, активність знизилась, було створено 21 тис. 191 кабінет. У понеділок зареєстровано 28 тис. 636 кабінетів, у вівторок – 20 тис. 546 е-кабінетів. Загалом станом на 9:00 сьогодні, 5 серпня, загальна кількість е-кабінетів бакалаврів складає 110 тис. 237, з них вже активовано 110 тис. 211”, – повідомила директор ДП “Інфоресурс” Оксана Бєлік.
Майбутні магістри станом на 9:00 сьогодні, 5 серпня, зареєстрували 26 тис. 798 електронних кабінетів, з яких активували 26 тис. 782. Найбільше електронних кабінетів – 8 тис. 570 – створено під час першого дня їхньої реєстрації, 1 серпня.

Звертаємо увагу, подання заяв на вступ для бакалаврів починається із 13 серпня і триватиме до 22 серпня, тож зараз вступники мають можливість перевірити правильність усіх документів та визначитись із пріоритетами, оскільки якщо вони зареєструють першу заяву, змінити це вже буде неможливо.
Прийом заяв на магістратуру почався сьогодні, 5 серпня.
На сайті МОН розміщено інструкції та відеороз'яснення щодо того, як створити електронний кабінет і подати через нього заяви на вступ до закладів вищої освіти.
Нагадаємо, старт реєстрації електронних кабінетів почався 1 серпня о 10:00 та триватиме до завершення подання заяв.

СЛУЖБА ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА, Тут будуть вміщуватись матеріали, що стосуються даної теми
 
Про середні видатки на одного учня та кадрове забезпечення школи


Якість освіти значною мірою залежить від того, наскільки достатньо фінансується освіта - і наскільки ефективно ці кошти використовуються. Саме тому видатки державного, обласного та місцевих бюджетів на освіту - завжди у полі зору Служби освітнього омбудсмена.
Від якісного фінансування значною мірою залежить забезпечення права на життя та здоров’я здобувачів освіти та педагогічних працівників, права на рівний доступ та якісну освіту, створення безпечного освітнього середовища. Адже від кількості коштів, які держава, обласна та місцева влада виділяють на освіту, залежить, зокрема, якість шкільного харчування, забезпечення закладу освіти необхідним навчальним обладнанням тощо. Для того, щоб ефективніше формувати та розподіляти видатки, відслідковувати можливі проблеми, необхідноволодіти актуальною інформацією щодо системи освіти: кількість шкіл, класів, учнів, вчителів тощо.
Днями Міністерство фінансів України презентувало новий дашборд (інтерактивний аналітичний інструмент) з інформацією про бюджетні видатки на загальну середню освіту в 2019 році. Дані зібрані з 14175 денних закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО).
У дашборді можна детально ознайомитися та проаналізувати дані по країні в цілому, по кожній області, районі, ОТГ, школі: кількість учнів та середні видатки на одного учня, середню наповнюваність класів, кількість учнів, яка припадає на одного вчителя, кадрове забезпечення ЗЗСО (кількість непедагогічного персоналу, кількість педагогічних працівників пенсійного віку). Новим у цьому аналізі є розміщення даних ЗНО 2019 року, що надає можливість дотично оцінити ефективність витрачання коштів на загальну середню освіту. Наш аналіз дашборду читайте нижче.
Звичайно, ми розуміємо, що усереднені дані дають лише загальну картину, але більш точним та корисним буде аналіз даних по конкретній області, району, місту, школі. Саме там можна знайти дуже і дуже важливу та корисну інформацію, яка стосується безпосередньо кожного з учасників освітнього процесу.
СЕРЕДНІ ВИДАТКИ НА ОДНОГО УЧНЯ
По Україні середні видатки на одного учня у 2019 році складали 23 108 грн. Звертаємо увагу, що для їх вирахування враховувалися також видатки на дітей дошкільного віку, які здобувають дошкільну освіту в навчально-виховних комплексах. У 2018 році середні видатки на одного учня були меншими - вони складали 21 320 грн., хоча кількість учнів також була меншою (3 883 605), на відміну від 2019 року, коли кількість учнів зросла більш ніж на 79 тисяч і склала 3 962 979. У 2019 році найбільші середні видатки на одного учня були в Луганській області - 27 181 грн (при цьому, через тимчасово окуповані території та території проведення ООС, дані з яких не увійшли до дашборда, в цій області найменша кількість учнів), а найменші видатки - в Одеській області - 20 329 грн. Найбільше учнів нараховується у Дніпропетровській області - 324 226, а середні видатки на одного учня тут становлять 21 064 грн.
Розглядаючи окремо фінансування по областях у сільській та міській місцевостях, дашборд демонструє, що найменша кількість учнів, але з найбільшими середніми видатками на одного учня - 44 537 грн - також Луганській області. Найменші середні видатки у сільській місцевості Рівненської області - 25 755 грн. При цьому найбільша кількість учнів у селах Закарпатської області - 95 381, а видатки тут складають 26 677 грн.
У містах найбільша кількість учнів, звичайно, зафіксована в Києві - 285 019, далі - у Дніпропетровській - 281 847 та Харківській - 202 663 областях. Найменше учнів у містах Луганської області - 41 507. Найбільші середні видатки на учнів міст Києва, Луганської та Кіровоградської областей: 24 394 грн, 22 021 грн, 21 622 грн відповідно. Найменші видатки на учня у містах Одеської області - 16 136 грн.
Окрім аналізу по областях у дашборді ви можете ознайомитися з топ-5 територіальних одиниць (ОТГ, районів) з найбільшими та найменшими видатками на одного учня. Якщо вас цікавить детальна інформація про конкретні ОТГ чи район, на окремому слайді дашборд деталізує кількість штатних працівників педагогічного персоналу пенсійного віку, відсоток непедагогічного персоналу в закладі освіти, відсоток педагогічних працівників пенсійного віку від загальної кількості педагогічних працівників, кількість учнів, кількість класів, середню наповнюваність класів, співвідношення кількості учнів на 1 вчителя, видатки на функціонування закладів на 2019 рік, видатки, які плануються на функціонування закладів на 2020 рік та середні видатки на 1 учня і 1 клас на 2018 рік.
СЕРЕДНЯ НАПОВНЮВАНІСТЬ КЛАСІВ ТА НАВАНТАЖЕННЯ НА ВЧИТЕЛІВ
За інформацією Мінфіну, дані про фінансові показники діяльності закладів загальної середньої освіти, дані про кадрове забезпечення шкіл зібрані Міністерством фінансів України протягом березня-травня 2020 з усіх областей та м. Києва (крім територій проведення ООС та тимчасово окупованих територій). Дані про кількість учнів та класів отримані з Державної інформаційної системи освіти (ДІСО), яка адмініструється Державною науковою установою "Інститут освітньої аналітики" Міністерства освіти і науки України https://bit.ly/3euMm21.
У дашборд включені дані про фінансування 14175 комунальних закладів освіти України, не включена інформація про філії опорних закладів освіти, школи-інтернати, спеціальні та вечірні школи, школи, які призупинили свою діяльність, та приватні заклади освіти.
У 2019 кількість шкіл зменшилася, а кількість класів зросла порівняно з 2018 роком - тоді була 14771 денна школа та 198840 класів. Тепер - 14175 шкіл та 199704 класи. Загалом середні видатки на 1 клас становили 470 972 грн.
У 2019 році кількість денних ЗЗСО склала 14175, у яких розміщується 199 704 класи. Середні видатки на 1 клас становили 470 972 грн.
У 2019 році в Україні було 667 шкіл, у яких навчалася мінімальна кількість учнів - від 1 до 25 (середні видатки на 1 учня тут досить великі та складають 52 256 грн) та 11 шкіл, у яких навчалася максимальна кількість учнів - більше 2000 тисяч (тут середні видатки на учня всього 13 993 грн).
Всього в Україні 4615 шкіл, у яких середня наповнюваність учнів у класі - до 10 (33%), 5095 шкіл, у яких середня наповнюваність класу складає 10-20 учнів (36%), 3944 ЗЗСО з середньою наповнюваністю класу - 20-30 учнів (28%) та 521 школа, в якій середня наповнюваність учнів у класі - більше 30 (4%). Відповідно до Закону України “Про повну загальну середню освіту” (пункт 2, стаття 12 https://bit.ly/3h9HsZZ), кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може бути менше 5 учнів та більше 24 учнів, які здобувають початкову освіту (ця норма почне діяти з 1 вересня 2024 року) чи більше 30 учнів, які здобувають базову чи профільну середню освіту. Тому ЗЗСО, у яких навчається більше 30 учнів (як бачимо у дашборді, нині по Україні закладів, у яких середня наповнюваність перевищує допустиму - 4%) порушують права здобувачів освіти, адже якщо клас переповнений, навчатися у такому класі стає значно важче.
Загалом у містах середня кількість учнів у класі - 25, а навантаження на одного вчителя складає в середньому 11,4 учнів. У селах - в середньомупо 13 учнів у класі, а середнє навантаження на вчителя - 6,1 учнів.
Докладно ознайомитися з дашбордом можна за посиланням https://bit.ly/3euMm21 .
СЛУЖБА ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА, Тут будуть вміщуватись матеріали, що стосуються даної теми
 
Брошура для освітян 
Ця насичена важливим змістом брошура, – про вчительство і для вчительства.


Робота вчительства і керівництва шкіл – одна із найскладніших професій із категорії «людина-людина», які тільки можна уявити.


Звісно, не можна охопити і знати все, але так склалося, що мені довелося попрацювати в дуже різних галузях, опанувати більше десятка різних професій. І жодна з них не вимагала від мене такої постій
ної готовності негайно реагувати на безліч проблем, враховувати стільки непередбачуваних факторів, бути психологічно стійким і водночас чутливим до емоційних станів дітей та дорослих, постійно приймати на себе складні виклики та відповідальність за чужі долі.

У роботі вчительства і керівництва шкіл ці виклики постають практично щогодини.

Загалом, освіта – дуже складна й дуже велика система, де перетинаються права та обов’язки, думки, погляди, переконання мільйонів людей, кожна з яких має свою позицію. В освіті діють величезна кількість різноманітних законів, підзаконних актів, інструкцій, рекомендацій тощо.
Вчительства і керівництва шкіл постійно перебувають у потужному емоційному полі, постійно мають ухвалювати важливі рішення. І їхні рішення мають бути не лише законними, але й доброчесними. 
А це – дуже складно.❓
 Як не заплутатися в цих нормах та правилах?❓
 Як визначити для себе: що є прийнятним і бажаним, а чого, навпаки, необхідно уникати за будь-яку ціну?❓
 Як поєднати законну вимогливість учительства із педагогікою партнерства?
❓ Які ситуації, що мають вигляд звичних, насправді порушують права дітей, батьків, педагогів?❓
 І як те, що наразі виглядає новим та незвичним, насправді є фундаментом цивілізованого суспільства, тим, до чого ми маємо прагнути?❓
 Які права та обов’язки мають діти, батьки, вчительство – і можна ці права захищати та, водночас, вимагати виконання обов’язків?Звісно, жодна брошура не дасть відповіді на всі запитання: життя набагато більше та складніше, ніж будь-які наші уявлення про нього.Але за будь-яких умов кожній і кожному з нас потрібні орієнтири в повсякденній діяльності, своєрідні дороговкази, індикатори та світлофори, які могли би не лише підказати найбільш доречний маршрут, але й застерегти на небезпечних перехрестях. Саме на тих перехрестях відбувається ухвалення особистих та професійних рішень,
Сподіваюся, що це видання стане помічником і корисним дороговказом на складному та надважливому шляху для кожного учасника освітнього процесу: учнів, батьків та педагогів.Висловлюю щиру вдячність всім, хто підтримав цей проєкт і взяв участь у створенні цієї потрібної брошури.USAID Ukraine - USAID УкраїнаEdCamp UkraineГромадське об'єднання "БАТЬКИ SOS"ГО "Смарт Освіта"ГО "Батьківський контроль"Завантажити брошуру можна за посиланням https://bit.ly/3frVDIA

СЛУЖБА ОСВІТНЬОГО ОМБУДСМЕНА, Тут будуть вміщуватись матеріали, що стосуються даної теми
 
Освітній омбудсмен коментує принцип роботи особистого електронного кабінету вступника



 До Міністерства освіти і науки України надходять окремі звернення від вступників, які виявили помилки у власному документі про повну загальну середню освіту.

Що робити вступникам, які не можуть зареєструвати особистий електронний кабінет у зв’язку із помилками?
Який кінцевий термін заміни документів про повну загальну середню освіту, які містять помилки?
Про це зазначено у листі Міністерства освіти і науки України від 04.08.2020 № 1/9-416 https://bit.ly/2PnOVsR
Змінено: Ірина Панчук - 11.08.2020 03:55:21
ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ у 2020 році: ДПА у формі ЗНО у закладах ЗСО, ПТО та ВНЗ І-ІІ р.а., У цій тему будемо розміщувати актуальні повідомлення
 
Чи варто складати ЗНО заради цікавості?


У чинному законодавстві немає обмежень щодо того, хто має право складати ЗНО.
Це дає змогу реєструватись на тести і репетиторам, і педагогам, і іншим особам, які мають бажання перевірити свої знання або похизуватись результатами.
Чи варто так робити?
Спершу згадаємо, з яких джерел фінансується проведення ЗНО. Відповідно до статті 47 Закону України «Про освіту» Зовнішнє незалежне оцінювання результатів навчання здійснюється за кошти державного бюджету та за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
Тобто, кошти платників податків витрачаються на осіб, які не планують вступати до закладів вищої освіти.
А по-друге, наголосимо, що кожен учасник впливає на результат тестування.
І особи, які проходять ЗНО лише заради забаганки, знижують результати інших учасників. Тому що бал ЗНО — рейтинговий, і залежить від відсоткового місця відносно інших учасників.
І завершимо нагадуванням, що тести складаються відповідно до знаннєвої бази випускників закладів середньої освіти. Тому якщо особа має вищий рівень освіти і при цьому складає ЗНО менше, ніж на 200 балів, то це означає, що вона насправді має низький фаховий рівень.
Тому не варто складати ЗНО просто так.
А якщо є бажання перевірити свої знання, то можна пройти тести ЗНО попередніх років, які є у вільному доступі.
ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ у 2020 році: ДПА у формі ЗНО у закладах ЗСО, ПТО та ВНЗ І-ІІ р.а., У цій тему будемо розміщувати актуальні повідомлення
 
Сьогодні, 10 серпня, відбудеться додаткове тестування з хімії


Цим тестуванням завершується додаткова сесія ЗНО.
Учасники мають прибути до місця тестування між 9:50 і 10:50.
Майте на увазі, що в запрошенні-перепустці вказано проміжок часу у який учасникові / учасниці варто прийти до пункту тестування і пройти процедуру допуску.
Пороговий бал “склав\не склав” — 13 тестових балів.
Учасники тестування повинні мати такі документи:
  • оригінал Сертифіката ЗНО;
  • паспорт або інший документ, серію (за наявності) та номер якого зазначено у Сертифікаті;
  • запрошення-перепустку для участі у тестуванні, яку учасники повинні самі роздрукувати з інформаційної сторінки.
  • Учасника/учасницю не буде допущено до тестування, якщо він/вона не пред’явить оригінал Сертифіката, паспорта чи іншого документа, серію та номер якого зазначено у Сертифікаті.
  • Просимо пам’ятати, що на тестуванні заборонено мати засоби зв’язку і різні пристрої для оброблення, збереження та відтворення інформації.
    Із собою можна мати 2–3 ручки з чорним чорнилом та пляшку з водою без етикетки.
    Також потрібно мати засоби індивідуального захисту.
ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ у 2020 році: ДПА у формі ЗНО у закладах ЗСО, ПТО та ВНЗ І-ІІ р.а., У цій тему будемо розміщувати актуальні повідомлення
 
ТЕСТУВАННЯМ З ХІМІЇ ЗАВЕРШУЄТЬСЯ ДОДАТКОВА СЕСІЯ

Допуск учасників до пункту розпочнеться о 9:50 і триватиме до 10:50. Звертаємо увагу, що в запрошенні-перепустці зазначено проміжок часу, у який учасникові / учасниці ЗНО рекомендовано прибути до пункту тестування і пройти процедуру допуску.
Вхід учасників до пунктів проведення ЗНО буде дозволено лише за наявності таких документів:
  • оригіналу Сертифіката зовнішнього незалежного оцінювання;
  • паспорта або іншого документа, серію (за наявності) та номер якого зазначено у Сертифікаті;
  • запрошення-перепустки для участі у зовнішньому незалежному оцінюванні, яке учасники мають самостійно роздрукувати з інформаційної сторінки.
У разі неможливості пред’явлення оригіналу Сертифіката, паспорта чи іншого документа, серію та номер якого зазначено у Сертифікаті, або за умови надання копій цих документів чи електронної версії ID-картки у мобільному застосунку «Дія» учасника / учасницю не буде допущено до пункту проведення ЗНО.
Радимо взяти із собою 2–3 ручки з чорнилом насиченого чорного кольору та пляшечку з питною водою без етикетки, засоби індивідуального захисту, які учасник ЗНО зможе покласти на свій робочий стіл і за потреби скористатися.
Нагадуємо, що під час проходження тесту абітурієнт не може мати при собі будь-яких засобів зв’язку, пристроїв зчитування, оброблення, збереження та відтворення інформації, друкованих і рукописних матеріалів, що не передбачені процедурою тестування.
Із завданнями сертифікаційної роботи і правильними відповідями до тесту можна буде ознайомитися в розділі «ЗНО-2020. Хімія».
Нагадуємо, що пороговий бал «склав/не склав» з хімії становить 13 тестових балів.
ВСТУП до МАГІСТРАТУРИ за технологією ЗНО у 2020 році, У даній темі буде вміщуватись актуальна інформація із вказаних питань
 
Вступ до магістратури: 19 вересня відбудеться спеціально організована сесія ЄВІ


19 вересня відбудеться спеціально організована сесія ЄВІ — для вступу до магістратури в 2020 році.
Спеціально організована сесія ЄВІ є платною і коштує 510 грн.
В кожному виші додаткові строки прийому заяв і документів можуть різнитись: в період з 15 вересня до 30 листопада. Тому варто додатково уточнити інформацію на сайтах ЗВО.
Реєстрація триватиме з 17 до 25 серпня (включно).
Процедура реєстрації описана за посиланням.
На сайті Українського центру, для кожного вступника, що отримав від приймальної комісії екзаменаційний листок, створюється інформаційна сторінка «Кабінет вступника ЄФВВ/ЄВІ». Доступ до сторінки здійснюється за номером екзаменаційного листка та РIN-кодом, зазначеним у ньому.
На сторінці Кабінету вступника також є інформація, як здійснити оплату за сесію.
Якщо протягом п’яти робочих днів із дня завершення реєстрації оплату цієї послуги не здійснено, реєстрацію вступника буде скасовано Українським центром (екзаменаційний листок такої особи вважатиметься недійсним).
ВСТУП до МАГІСТРАТУРИ за технологією ЗНО у 2020 році, У даній темі буде вміщуватись актуальна інформація із вказаних питань
 
МОН врахує пропозиції учасників ЗНО у магістратуру


В.о. міністра освіти і науки Сергій Шкарлет зустрівся із представниками ініціативної групи учасників єдиного фахового вступного випробування 2020 року.
Про це повідомили в прес-службі Міністерства освіти і науки.
У зустрічі також взяли участь представники МОН, Українського центру оцінювання якості освіти, інститутів громадянського суспільства та вчені-правознавці.
Представники ініціативної групи просили розглянути письмові звернення та додатково заявили про незадовільне облаштування аудиторій закладів освіти, в яких проводилося вказане випробування.
Учасники єдиного фахового вступного випробування 2020 року зазначили, що тестовий зошит з блоку Право (основна сесія) містив технічні описки в окремих тестових завданнях. Однак вказані описки не вплинули на зміст завдань та їхнє розуміння учасниками тестування. Такі технічні огріхи були допущені при макетуванні тестового зошита.

За результатами опрацювання письмових та усних звернень, що надійшли до Міністерства освіти, Сергій Шкарлет дав доручення врахувати пропозиції учасників єдиного фахового вступного випробування, зокрема вжити вичерпних заходів для унеможливлення у майбутньому випадків технічних описок під час формування та макетування тестових завдань.
Виконання цих доручень знаходиться на контролі керівництва міністерства.
В.о. міністра Сергій Шкарлет заявив, що протягом останнього місяця провів 4 робочі зустрічі із студентами та представниками різних студентських організацій. За результатами цих зустрічей ухвалено відповідні управлінські рішення або видані доручення.
«Керівництво Міністерства освіти і науки України, у тому числі і я особисто, є відкритим до спілкування з громадськістю, студентами, представниками студентських організацій. Мені дуже приємно, що студенти займають активну громадянську позицію та не байдужі до питань формування та реалізації державної освітньої політики», – зазначив Сергій Шкарлет.
Пробне зовнішнє незалежне оцінювання у 2020 році, Тут будемо вміщувати актуальні для даної теми повідомлення повідомлення
 
На офіційній сторінці Міністерства фінансів оприлюднено інформацію щодо повернення коштів за пробне ЗНО


МОН разом з «Приватбанком» повернули кошти за пробне ЗНО 110 тис. 554 учасникам.
Яка сума повернених коштів?
Сума повернених коштів складає 27 млн 354 тис. грн. Це становить 52,15% від загальної суми. Загальна сума: 52 млн 450 тис. грн.
Всього повернути кошти мають 218 тис. 663 особам.
Гроші виплачуються з Фонду боротьби з COVID-19.
Пробне зовнішнє незалежне оцінювання у 2020 році, Тут будемо вміщувати актуальні для даної теми повідомлення повідомлення
 
Половині абітурієнтів вже вдалось повернути гроші за скасоване пробне ЗНО-2020 

Джерело: https://glavcom.ua/country/society/polovini-abiturijentiv-vzhe-vdalos-povernuti-groshi-za-skasovane-probne-zno-2020--697323.html

«Кошти виплачуються на безповоротній основі з Фонду боротьби з хворобою COVID-19 та її наслідками, які були спрямовані до АТ КБ «ПриватБанк» для їх повернення 218,7 тис. учасникам», - йдеться у повідомленні.

Нагадаємо, МОН спільно з Мінфіном створили спеціальну спрощену процедуру повернення коштів через АТ КБ Приватбанк. Гроші назад на даний момент отримали 110,6 тис. учасників. Проведення виплат відбувається з 1 липня до 1 грудня 2020 року через відділення банку.

Міністерство освіти і науки України почало виплати абітурієнтам, які заплатили за пробне платне ЗНО у 2020-му році. Ці екзамени були скасовані через пандемію коронавірусу. Всього станом на 3 серпня уряд сплатив 27,3 млн грн, що складає 52,15% від загальної суми (52,5 млн грн). Про це на своєму сайті повідомляє пресслужба Кабінету міністрів 
23_main.jpg (29.04 КБ)
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА ЯКОСТІ ОСВІТИ УКРАЇНИ, Тут будемо вміщувати актуальну інформацію з даної теми
 
РОЗМЕЖУВАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ОРГАНІВ ВЛАДИ У ГРОМАДАХ ЗАДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ


16-17 липня 2020 року Державна служба якості освіти України в межах реалізації швейцарсько-українського проєкту «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (DECIDE) взяла участь у консультативних сесіях «Розмежування повноважень органів влади у сфері освіти».
До онлайн-конференцій долучилося керівництво територіальних органів Державної служби якості освіти в Івано-Франківській та Полтавській областях. Учасники заходу розглянули варіанти перерозподілу повноважень органів влади з огляду на адміністративно-територіальну реформу та зміну повноважень засновників закладів освіти у ході імплементації Закону України «Про освіту».
Івано-Франківська, Луганська, Одеська та Полтавська області є пілотними для реалізації проєкту DECIDE, спрямованого, зокрема, на підтримку децентралізації в управлінні освітою з метою забезпечити її доступність та підвищення якості.
Інформаційні матеріали:
Довідково:
Проєкт DECIDE реалізується в Україні ГО «ДОККУ» у партнерстві з Цюріхським педагогічним університетом (Швейцарія) за підтримки Швейцарської Конфедерації, представленої Швейцарським бюро співробітництва в Україні.
Проєкт спрямовано на підтримку реформ освіти й децентралізації, покликаний сприяти посиленню потенціалу регіонів і територіальних громад у розробленні та практичній реалізації децентралізованих моделей управління. Окрім того, проєкт DECIDE сприяє розвитку механізмів діалогу, створенню ефективної нормативно-правової бази у сфері децентралізації управління освіти.http://sqe.gov.ua/index.php/uk-ua/hovyny/1270-rozmezhuvannya-povnovazhen-orhaniv-vlady-u-hromadakh-zadlya-zabezpechennya-yakosti-osvity#
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА ЯКОСТІ ОСВІТИ УКРАЇНИ, Тут будемо вміщувати актуальну інформацію з даної теми
 
Руслан ГУРАК: Служба долучилася до розроблення стратегій розвитку областей у частині забезпечення якості освіти
21-22 липня 2020 року Державна служба якості освіти України в межах швейцарсько-українського проєкту «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (DECIDE) взяла участь у регіональних онлайн-сесіях щодо розроблення стратегій розвитку Івано-Франківської та Полтавської областей у сфері освіти.
Цитата

«Стратегічне планування гарантує сталий розвиток освіти в умовах зовнішніх змін. Наразі децентралізація в Україні встановлює нові правила у сфері управління освітою. Саме тому необхідні зміни у стратегіях розвитку областей, аби визначити ключові завдання органів місцевого самоврядування, територіальних громад у напрямі забезпечення якості освіти», — наголосив Руслан ГУРАК, голова Державної служби якості освіти України.

Наталія ПРОТАСОВА і Валентина ПОЛТОРАК, керівні представники проєкту DECIDE та ГО «ДОККУ», презентували інструменти, які будуть застосовані для підвищення ефективності управління освітою на регіональному рівні з огляду на цілі стратегій розвитку Івано-Франківської та Полтавської областей. Зокрема, акцентовано на завданнях підвищення якості та доступності освітніх послуг (будівництво, реконструкція та покращення матеріально-технічної бази закладів освіти), створення умов для інтеграції системи закладів вищої освіти у європейський освітній простір, підтримки міжнародного обміну досвідом серед студентів, аспірантів, викладачів.
Довідково:
Проєкт DECIDE реалізується в Україні ГО «ДОККУ» у партнерстві з Цюріхським педагогічним університетом (Швейцарія) за підтримки Швейцарської Конфедерації, представленої Швейцарським бюро співробітництва в Україні.
Проєкт спрямовано на підтримку реформ освіти й децентралізації, покликаний сприяти посиленню потенціалу регіонів і територіальних громад у розробленні та практичній реалізації децентралізованих моделей управління. Окрім того, проєкт DECIDE сприяє розвитку механізмів діалогу, створенню ефективної нормативно-правової бази у сфері децентралізації управління освітою.
 
Страницы: Пред. 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 32 След.