
В Україні 5 вересня відкрили першу в сучасній історії ділянку залізничної колії європейського стандарту шириною 1435 мм. Новий відрізок завдовжки 22 кілометри з’єднав Чоп та Ужгород, зробивши обласний центр першим містом країни, яке отримало пряме залізничне сполучення з Європейським Союзом. Відтепер ужгородці та гості регіону матимуть можливість без пересадок подорожувати до Братислави, Кошице, Будапешта та Відня. Президент Володимир Зеленський назвав цей крок початком масштабної інтеграції української залізниці в європейську транспортну мережу.
Будівництво євроколії тривало рік – від серпня 2024-го до серпня 2025-го – і стало результатом співпраці України з європейськими інституціями. Загальна вартість проєкту становила 1,3 млрд грн: половину профінансували за рахунок гранту ЄС у межах програми Connecting Europe Facility, ще половину – кредитом Європейського інвестиційного банку. Участь у відкритті взяли представники уряду, залізничної галузі та партнери з ЄС, які наголосили, що запуск цієї колії є не лише інфраструктурним досягненням, а й важливим політичним сигналом єдності України та Європи.
Як працюватиме нове сполучення
Перші рейси до європейських столиць запустять уже 12 вересня, і продаж квитків відкрився ще в день урочистого відкриття. Поїзди курсуватимуть із Ужгорода до Братислави, Кошице, Будапешта та Відня, що значно спростить подорожі мешканців та туристів. Це також створює нові можливості для бізнесу та регіональної економіки, адже залізниця стає містком для розвитку торгівлі, туризму та культурного обміну.
Осінню розпочнеться електрифікація нової ділянки. Частину витрат покриє CEF, а у державному бюджеті на 2025 рік уже передбачено 128 млн грн. Це дозволить підвищити швидкість руху, знизити експлуатаційні витрати та зробити перевезення більш екологічними. За словами урядовців, Укрзалізниця отримала чітке завдання забезпечити якісну організацію руху, аби українці вже з осені могли відчути переваги нового сполучення.
Наступні етапи інтеграції з Європою
Проєкт не обмежується лише Ужгородом. Наступним кроком стане будівництво колії європейського стандарту від Ужгорода до Львова, а також відрізка Скнилів – Мостиська-2. Це відкриє прямий шлях до Польщі та далі в інші країни ЄС. Євросоюз уже виділив на цей етап 76 млн євро грантової підтримки. Втілення таких проєктів дасть змогу інтегрувати українську залізницю в європейську систему, що зменшить залежність від старої радянської інфраструктури.
За словами експертів, запуск першої євроколії має стратегічне значення. Це не лише нові можливості для пасажирів, а й геополітичний сигнал про незворотність євроінтеграційного курсу України. Уряд наголошує, що сучасні залізничні проєкти стають частиною ширшого плану відбудови та розвитку країни після війни.