Часткове відкриття неба: навіщо Україні дозволи на надлегку авіацію

Головна » Часткове відкриття неба: навіщо Україні дозволи на надлегку авіацію
Часткове відкриття неба - навіщо Україні дозволи на надлегку авіацію

Верховна Рада розглядає ініціативу, яка може змінити правила польотів в Україні навіть в умовах війни. Ідеться про альтернативний законопроєкт №13463-1, що пропонує врегулювати використання надлегких повітряних суден — не лише в мирних цілях, а й на користь оборони. У разі ухвалення документа, небо над Україною частково відкриється для рекреаційної, гуманітарної та оборонної авіації.

Що таке надлегкі повітряні судна і для чого вони потрібні

До надлегких суден відносять одномісні літаки, мотодельтаплани, гіроплани, параплани з двигунами та інші апарати з максимальною злітною масою до 450 кг. Якщо порожня маса не перевищує 120 кг, реєстрація в державному реєстрі не знадобиться — достатньо електронного обліку.

Подібна техніка вже активно використовується в країнах ЄС і США. Її застосовують у сільському господарстві, медицині, рятувальних операціях, охороні об’єктів, а тепер — і в обороні. Апарати можна піднімати в повітря з польових смуг, а курс підготовки пілота займає кілька тижнів, що робить їх доступними для швидкої інтеграції в оборонні програми.

Як змінилися правила після початку вторгнення

Після початку повномасштабного вторгнення Росії повітряний простір України закрили для всієї цивільної авіації. Заборона торкнулася навіть найменших літальних апаратів, що технічно не несуть загрози. Будь-який політ потребує окремого дозволу Генерального штабу. Незаконний запуск апарату може бути розцінений як загроза національній безпеці та каратися кримінально.

Це значно ускладнило навіть гуманітарні польоти та використання легких апаратів для спостереження за місцевістю чи евакуації поранених. Новий законопроєкт прагне вирішити цю проблему.

Що передбачає законопроєкт

Законопроєкт №13463-1 пропонує законодавчо визначити поняття надлегкого повітряного судна, спростити реєстрацію і облік, а також дозволити польоти без пілотської ліцензії після короткого навчання. Крім того, вводиться гнучке регулювання таких польотів під час воєнного або надзвичайного стану — не законом, а підзаконними актами Міноборони або інших органів влади.

Ключовий акцент — створення умов для використання надлегкої авіації в цілях оборони. Її можна буде застосовувати для боротьби з дронами, повітряного моніторингу, пошуку, доставки й евакуації. Це відкриває нові можливості для мобільних і дешевих рішень у захисті повітряного простору України.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *