
Збитки замість прибутків: як Польща втратила логістичну перевагу
Польські логісти та перевізники б’ють на сполох: після понад року блокування українського зерна ситуація на ринку перевалки в країні близька до критичної. Склади порожні, термінали не працюють на повну потужність, а витрати на утримання інфраструктури зростають. У своєму офіційному зверненні компанія CSL, один із лідерів польської логістики, прямо заявляє: «Польські термінали порожні. А Румунія, Туреччина й Німеччина заробляють на перевалці українського зерна».
Учасники ринку визнають: замість контролю транзиту вони повністю перекрили собі джерело доходів. Через дії протестувальників у 2023–2024 роках, що блокували українські вантажівки та сипали зерно на землю, Київ переорієнтувався на альтернативні логістичні шляхи.
Українське зерно пішло в обхід: Румунія, Німеччина й Туреччина в плюсі
За словами генеральної директорки CSL Лаури Головач, втрати охоплюють увесь ланцюг: залізничні перевезення, портові послуги, експедирування. Натомість конкуренти отримали перевагу — Україна налагодила постачання зерна до портів у Констанці (Румунія), Гамбурзі (Німеччина) й навіть турецьких гаванях.
При цьому в Польщі чітко розуміють різницю між транзитом і імпортом. Власне транзит — це прибутки для інфраструктури без шкоди для внутрішнього ринку. Але ця логіка була втрачена на фоні популістичних закликів і проросійських гасел під час фермерських блокад. Як наслідок — логістика в Польщі занепадає, і її місце зайняли сусіди.
Втрата позицій: чому це загрожує польській економіці
Польські логісти попереджають: якщо ситуацію не виправити, країна ризикує втратити значну частину логістичних потужностей. Це не лише питання економіки, а й національної безпеки — скорочення доходів у транспортній сфері напряму вплине на ВВП. Уже зараз лунають попередження про можливі банкрутства перевізників.
На тлі цього Україна продовжує нарощувати обсяги експорту іншими каналами, довівши, що навіть найжорсткіші перешкоди з боку сусідів не здатні її зупинити. Іронічно, але саме ті, хто блокував транзит, тепер втрачають роботу.